Relict schreef:Beste Alberto Davinci, voor een collectief waarnemingsprobleem maakt het niet uit hoe intelligent je bent of hoe hoogbegaaft je je enkel in hetzelfde straatje begeeft....Je zal het probleem dan gewoon intelligent anders waarnemen maar niet dwingend juistt in een andere denkwijze, en wordt het nog moeilijker de basisfouten te kunnen analyseren.
Inderdaad worden tienduizenden hoogbegaafde collegas opgeleid om zo te denken als dit in de maatschappij getolereerd wordt.
Dat vertekend het eindresultaat,nogmaals erg sterk..
Dag Relict, laat ik me even voorstellen, ik ben Wendy, een wetenschapper. Dus jij lijkt te denken dat ik tijdens mijn opleiding een enorme brainwash over me heen hebt laten gaan, waarin verteld is wat ik wel en niet zou mogen/moeten denken, en wat allemaal wel en niet uit proeven kan komen.. Na diep, diep nagedacht te hebben, kan ik me daar werkelijk niets van herinneren (of zal dat ook in het complot zitten??) Sterker nog, we zijn hier voortdurend bezig met nieuwe (ja, soms zelfs controversiele!!) ideen, en technieken om dat te testen, de laatste jaren zijn er in de wetenschap ook wat heilige huisjes omgegaan. Om in mijn eigen vakgebied te blijven: Junk DNA en histonmodificaties, lijken niet te zijn en doen wat men decennia dacht. Als de aanwijzingen daar sterk genoeg voor zijn (en dat zijn ze ondertussen) dan wordt dat geaccepteerd. Er wordt niemand met de brandstapel gedreigd ofzo.
Daarom denk ik niet dat wat jij denkt klopt, integendeel! De wetenschap heeft juist erg veel aan mensen met frisse ideen en verse invalshoeken, want zo blijf je zoveel mogelijk ontdekken.
Als jij betere manieren weet om dingen te interperteren, dus niet via droge, saaie, niks voorspellende statistiek en computermodellen, mag jij vertellen hoe het beter kan. Want ja, het gebeurd meer dan zat dat de resultaten zeer anders blijken te zijn dan verwacht. en dan?! Dan gaan we kijken waarom ze anders zijn, en dan weten we dat weer. Het is zeker niet zo dat we alles dan van tafel schuiven en net zolang doorgaan tot we iets hebben wat we dachten te vinden, want zo werkt het nou eenmaal niet. Een hypothese is altijd zeer dynamisch, en er bestaan er zelfs vaak meerere naast elkaar.
We menen dat we op het goede spoor zijn zonder daar een moment aan te twijfelen tesamen met een groep van tienduizenden ''collegas''.Inderdaad het is zichzelfversterkend groepsgedrag van de subtielere soort...
Oke, heb jij enig idee hoe peer-review werkt? wat een wetenschapper allemaal moet doen en doorstaan om iets te kunnen publiceren? Ik vermoed sterk van niet.
Er wordt veel tijd besteed aan het oplossen van vraagstukken die door ons eigen denken en in ons eigen denken ontstaan.
Juist, en hoe komen we aan vraagstukken die we niet kunnen bedenken?
Feiten in de medische wereld worden hoofdzakelijk bepaald door opinie,opinie door mainstream en propaganda.....en die zorgen voor een ongeremd verder denken op een manier die de statistieken alleen weergeeft in de denkwijze die daarbij past....
Nogmaals, dit is zeer zeker niet het geval, zie mn eeste stukje
Ik heb het hier niet over homeopatie maar de vraag is inderdaad wel degelijk of homeopatie zich met de instelling in onze gezelschap ook laat bewijzen en dan is het makkelijk om te bewijzen dat het niet werkt....Wellicht is daar een algemeen totaal ander denken voor nodig.
Waarom, als alle " reguliere" (en hierbij erg veel ex-nonreguliere) medicijnen, behandelingen, toepassingen, you name it, wel bewezen kunnen woren, al is het maar op werkzaamheid en niet op methode van werking, maar die dingen niet? waarom kan bijna de hele wereld ermee bewezen en aangetoond worden, behalve de uitzonderingen? Die moeten zich aan de zelfde regels houden in het systeem/universum/licaam/cel, dus ik zou niet weten waarom daar andere regels voor zouden gelden.
Ja ik heb geen benul. Is dat een discussiemanier?Je begrijpt niet wat ik zeg,dat is wat anders...Ik hoop dat je fair wilt discussieren.
Nee, maar als je niet weet hoe het werkt, hoe de dingen er in werkelijkheid aan toegaan, wie ben jij dan om te lopen roepen dat dit de foute manier is? Als je mij wil komen vertellen dat ik het verkeerd doe, kom dan tenminste vertellen WAT ik verkeerd doe, met feitenkennis over wat ik nu aan het doen ben dus, in plaats van in de wilde weg wat roepen zonder dat je echt weet waarover.