Ik heb zonet gemeten aan het motortje en de batterijen. Ik heb hiervoor 3 oplaadbarebatterijen (NiMH) in serie geschakeld. Deze heb ik ook in serie met het motortje geplaatst. Waarna ik het voltage heb afgelezen op een digitale meter. (dit bedroeg 4,0V) Daarna heb ik de meter parallel aangesloten om de stroom te meten. Hier kwam ik uit op 0,1A. Dan kun je voor zover ik weet het vermogen uitrekenen dmv de formule P=U*I waaruit komt P=0,4Watt. Hopelijk weten jullie nu wat meer.
Zoals HV reeds aangehaald heeft, dit kan je beter omgekeerd doen:
- Stroom, serie
- Spanning, parallel
Zo ga je de levensduur van je meter verlengen
Als het wagentje de helling niet kan nemen, dan kan dat ook komen doordat de mechanische overbrenging te snel is. Anders gezegd, dat motortje moet dan een koppel leveren boven zijn kunnen. De enige oplossing daarvoor is de overbrenging aanpassen, dus trager maken.
Dat is inderdaad een oplossing, ik had hier ook aan gedacht maar omdat het over zo'n klein wagentje en motortje gaat is dit toch niet zo'n goede oplossing volgens mij. Die overbrenging zorgt voor een extra gewicht en gaat ook voor verlies zorgen en je motortje heeft al niet zoveel vermogen.
Tzou me niets verwonderen als de motor rechtstreeks op de as staat, zonder al te veel overbrenging.
Maar gezien het parcours gaat dat nog serieuze problemen geven. Als ie terugkomt moet ie de helling weer op, en dat op 1.5 à 2V ben benieuwd...
Dat gaat wel voor enkele problemen zorgen, een batterij gaat hiervoor natuurlijk beter zijn maar daar zijn dan weer andere nadelen aan.
Ik denk dat Phaethon best eerst de capaciteit van zijn Elco's eens kan berekenen en dan verder testen om te zien hoeveel keer hij ze moet gaan overdimensioneren.