vreemde en onvriendelijke manier van reageren. ik heb me hier louter en alleen aangemeld om iemand te helpen met een speakerprobreem. Niet om aangevallen te worden op elk klein detail wat ik zeg....ik reageer nog een keer, maar hoop nu wel op een vriendelijkere manier te worden aangesproken te worden.
ik zeg nergens dat je beter een kanaal kan gebruiken. ik leg alleen de verschillen uit tussen de twee mogelijkheden.
en de voor en nadelen. misschien had ik het woord vervorming niet moeten gebruiken, want dat wordt blijkbaar verkeerd geintrepeteerd door jou: ik bedoel met vervorming niet dat het totaal anders en lelijk gaat klinken. slechts een vervorming van wat het oorspronkelijke geluid was.
maar uiteindelijk ik vind de oplossing die een ander aandraagt hierboven , eigenlijk de beste: gewoon twee kleine boxjes gebruiken inplaats van een speaker. ben je van het hele probleem af. Een speaker is altijd minder.
en faseproblemen zijn er wel degelijk als je L en R bij elkaar opteld. het hoeft niet erg te zijn. hangt helemaal af van de opnametechieken en stereo-effecten die zijn gebruikt voor de muziekproductie.
Ik zie dat u vak iets met akoestiek te maken heeft, dan weet u misschien wel van bijvoorbeeld twee microfoons ( als overheads, of AB opstelling) dat dat faseverschillen tussen de microfoons kan opleveren? En de akoestiek zorgt ook nog eens voor meer weerkaatsingen van het geluid met de kans op nog meer faseverschillen. In mijn geluidsstudio heb ik heel veel te maken met dat probleem. Zoiezo door de akoestiek, maar ook als ik meerdere microfoons gebruik of bijvoorbeeld veel stereo-effecten gebruik.
Linker en rechter kanaal optellen (van stereo naar mono) kan dan problemen opleveren. dat is gewoon zo, en weet iedere geluidstechnicus. Ik leg dat uit, en dan is het aan de persoon met het speakerprobleem, om te kiezen wat hij verder daarmee doet.
mijn 'punt' is (al was ik niet bewust bezig punten te maken):
U lijkt te willen zeggen dat de ruimtelijkheid blijft bestaan bij de stereo naar mono. maar ik zie nu dat het een beetje onduidelijk is geschreven. u bedoelt dat niet geloof ik...
Beweren dat ik een of andere studio neerhaal is vreemd. Ik heb alleen gezegd dat een (1) microfoon geen echte problemen oplevert (hangt wel weer van de akoestiek af), twee (2) een beetje, en 60 heel veel mogelijke fase-problemen. En dat weet elke opname-technicus, en geldt bij het opnemen van een gitaar, een drumstel (met 11 microfoons eromheen) of een orkestopname.
schrijf Galaxy studios een mail en vraag of dat klopt. dan is het antwoord: ja, dat klopt.
zo als jij de orkestopname beschrijft met overheads en direct micing en andere...dat is precies hetzelfde als wat ik beschrijf: stereo basisopname van het gehele orkest en ambient en akoestiek .
Direct micing is exact hetzelfde als steunmicrofoons. En wat ze ook kunnen gebruiken zijn microfoons die boven de verschillende instrumentengroepen hangen.
hier nog wat google links over wat ik allemaal beschrijf:
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=...q=&gs_rfai=
zie onderaan laatste gedeelte over geluid:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faseverschuiving
http://www.fransvaneeckhout.be/bijleren/ge...ntechnieken.htm