Mijn cursus zegt dat het samenspel van beide krachten een cirkelbeweging veroorzaken. De rol van de centripetale kracht kan ik hier inderdaad in terugvinden (de zwaartekracht), maar niet de rol van de centrifugale kracht. En toch zou deze moeten aanwezig zijn, omdat deze krachten namelijk tegelijkertijd voorkomen?
Je cursus jokt, of je begrijpt hem niet goed (c.q. je cursus is onduidelijk).
Stel een bal vliegt langs in de ruimte (geen zwaartekracht). Dat ding gaat gewoon ongestoord rechtdoor. Nou wil ik hem van richting laten veranderen. Ik oefen er even een kracht op uit: de bal maakt een klein bochtje, en gaat daarna weer in zijn nieuwe richting rechtdoor. Nou kan ik ook stééds bezig blijven met er een kracht op uit te oefenen. Elke microseconde maakt de bal dan een minuscuul bochtje, en al die bochtjes van vele microseconden achter elkaar leiden uiteindelijk tot een cirkel (we nemen even aan dat mijn kracht constant is van grootte, en dat ik die kracht steeds loodrecht op de (nieuwe) bewegingsrichting van de bal kan zetten. De handigste manier daarvoor is de bal aan een touwtje te haken zodra de bal naast me is, en vervolgens aan dat touw te blijven trekken. Er is maar
één kracht, de mijne, en waar de bal ook is, die kracht is naar mij toe gericht. Ik lever de centripetaalkracht. Die zorgt voor een constante verandering van richting, steeds loodrecht op de bewegingsrichting van de bal, waardoor die bal ook constant van richting verandert. Hij beschrijft een cirkel.
Wat zou er gebeuren als er een centrifugaalkracht was, even groot als- , maar in richting tegengesteld aan-, mijn centripetaalkracht? Dan zou de nettokracht op de bal 0 N zijn, en zou de bal dus gewoon rechtdoor gaan...
.
Of, gesteld dat de bal desondanks een cirkel zou beschrijven en ik liet ineens het touw los? Dan zou de centrifugaalkracht de bal loodrecht bij me vandaan trekken en zou de bal een bocht van me af moeten gaan beschrijven..
....
Hoe wil je dit zonder inertiaalstelsel uitleggen Jan?
door het woord niet te gebruiken en gewoon uit te gaan van Jona's belevingswereld, die voor Jona444 toevallig al zijn inertiaalstelsel is. Houwen zo, en verder even vergeten.