Ik was laatst een boek aan het lezen, en daar kwam het antropisch principe kort aan de orde. Dit principe bestaat ruwweg uit twee varianten: het 'zwakke' en het 'sterke' antropisch principe.
De zwakke variant zegt dat mensen niet moeten afvragen hoe het komt dat wij net in dat éne heelal leven dat precies goed afgestemd is zodat wij er kunnen leven.
De sterke variant zegt dat het heelal gemaakt is om leven voort te brengen, en dat er wellicht een hogere macht is die alles precies voor leven heeft afgestemd. In deze sterke variant geloof ik zelf niet, dus ik wil het nu alleen hebben over de zwakke variant.
Als het heelal ook maar een klein beetje anders was geweest op heel veel punten (neem bijvoorbeeld de begin verdeling van elementen, de snelheid van uitdijing, de kosmische dichtheid, de leeftijd van het heelal, het gewicht van een elektron, etc.), dan had leven zich niet kunnen ontwikkelen. Volgens het antropisch principe moeten mensen zich nu niet afvragen hoe het kan dat we precies in een heelal leven met bijvoorbeeld de juiste leeftijd, maar moet bedacht worden dat leven zich nooit gevormd zou kunnen hebben als het heelal jonger was geweest. Over sommige dingen hoeven we ons een stuk minder te verbazen als we denken. Neem bijvoorbeeld de materieverdeling in het heelal. Het heelal is voor het grootste deel leeg (zo goed als leeg, aangezien hier nog onduidelijkheden over bestaan). Je kunt je nu gaan afvragen: 'Het is wel erg toevallig dat wij nét in dat ene sterrenstelsel leven terwijl het heelal voor het grootste deel leeg is.' Maar zoals het antropisch principe al zegt komt dat omdat we anders niet konden ontstaan, en ons dus ook niet konden afvragen dat het wel erg toevallig is dat we in een sterrenstelsel leven.
Veel wetenschappers hebben kritiek op het antropisch principe, of omdat mensen er teveel waarde aan hechten. Heinz R. Pagels schreef zelfs in zijn boek Volmaakte Symmetrie: "Het antropisch principe heeft niks verklaard. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer het antropisch principe begint te lijken op een vergezochte uitleg voor dingen die natuurkundigen niet kunnen verklaren. Ik zou er voor zijn om het antropisch principe af te wijzen als onnodige rommel in het begrippenrepertoire van de wetenschap. "
Ik ben van mening dat de heer Pagels het antropisch principe met deze kritiek geen recht doet. Het verklaart wel degelijk dingen, alleen zonder cijfers en metingen. Het is slechts een heel logische denkwijze.
Het antropisch principe is er niet voor om alle dingen te beantwoorden. Hoe zijn de eerste deeltjes ontstaan, hoe zijn sterrenstelsel ontstaan, hoe is de zon ontstaan, enzovoort. Op deze dingen volstaat het niet om een antwoord te geven volgens het antropisch principe. Het antropisch principe geeft wel antwoord op veel vragen die zich betrekken tot het ontstaan van de mens of ander leven, en de waarden die daar 'precies goed voor zouden zijn'.
Graag hoor ik jullie mening over dit onderwerp. Is het terecht dat wetenschappers het antropisch principe zo snel aan de kant leggen? En wat is jullie mening over het antropisch principe?