Moderator: physicalattraction
probeer af en toe ook eens interpunctie te gebruiken want zonder leestekens kommas punten hoofdletters en dergelijke zijn zinnen vaak erg lastig te lezen ik heb er in ieder geval veel moeite mee....vroeger zoveel jaar geleden wisten mensen ook nog niet wat uranium was en wisten mensen ook niet hoe ze een kernbom moeten maken of eender wat ik wil gewoon zeggen dat er nog dingen zullen zijn die we nog moeten ontdekken ik geloof dat de lichtsnelheid de snelste materie is die door ons al werd ontdekt en waargenomen
einstone schreef:De hele relativiteitstheorie is gebaseerd op het feit dat de lichtsnelheid de maximaal bereikbare snelheid is. Dit heeft gevolgen, nl tijdsdilatatie, lengecontractie enz... die volgen puur uit het feit dat de lichtsnelheid de hoogst bereikbare snelheid is. Er voldoen al een hoop waarnemingen en experimenten hieraan. Allemaal gebaseerd de lichtsnelheid. Als je sneller zou kunnen gaan dan het licht, is er geen sprake van lengtecontractie en tijdsdilatatie, en die is er duidelijk wel, dus we hebben reden genoeg om te geloven dat de lichtsnelheid de hoogst bereikbare snelheid is...
Hoe moeilijk het voor jou misschien te geloven is.
Het is dus niet hetzelfde als "we hebben het nog niet waargenomen, dus het kan nog wel mogelijk zijn"
snap je?
impliceert tochfeit dat de snelheid van licht onafhankelijk is van de bron
?Dat de lichtsnelheid de maximum snelheid is
enEinstein is begonnen met 2 uitgangspunten: natuurwetten zijn voor alle waarnemers in een inertiaal stelsel gelijk en het feit dat de snelheid van licht onafhankelijk is van de bron
is dan volgens mij juist hetzelfde als :Gevolg is ondermeer dat gelijktijdigheid een relatief begrip blijkt te zijn (volgens mij het meest in het oog springende resultaat) en dat lengte en tijd relatieve bergrippen zijn afhankelijk van de waarnemer.
lichtsnelheid de maximaal bereikbare snelheid is. Dit heeft gevolgen, nl tijdsdilatatie, lengecontractie enz...
Nee dat is niet zo. Als de lichtsnelheid onafhankelijk is van de bron wil dat nog niet zeggen dat hij ook voor iedere waarnemer hetzelfde is. Denk maar aan de geluidssnelheid, die is ook onafhankelijk van de snelheid van de bron: het geluid van de sirene van een ziekenauto die naar ons toerijdt plant zich net zo snel voort als het geluid van een ziekenauto die bij ons vandaan rijdt. Als ik zelf echter richting een stilstaande sirene rijdt dan meet ik een andere geluidssnelheid dan een stilstaande waarnemer. Dat de voortplantingssnelheid van een golf alleen maar afhangt van het medium waarin het zich voortplant is een kenmerkende eigenschap van een golfverschijnsel. Nu is licht een golfverschijnsel en dus rijst de vraag: waarom vond Einstein het noodzakelijk om dit postulaat toe te voegen als het eigenlijk een standaard eigenschap van licht zou moeten zijn? Het antwoord is heel eenvoudig: Einstein schaft in zijn theorie het medium waarin licht zich voortplant (de ether) af en dus moest hij deze basis eigenschap wel postuleren. In boeken over relativiteitstheorie (ook de goede) zie je vaak dat Einstein als postulaat invoerde dat lichtsnelheid voor iedere waarnemer gelijk is maar dat is geen postulaat van Einstein maar een gevolg van de postulaten.impliceert tochfeit dat de snelheid van licht onafhankelijk is van de bron?Als het licht voor eender welke waarnemer met c voorbijvliegt is c toch automatisch de maximaal bereikbare snelheid?Dat de lichtsnelheid de maximum snelheid is
Volgens mij hebben neutrino's wel degelijk een massa, waardoor ze dus niet met de lichtsnelheid kunnen reizen, maar het wel heel dicht kunnen benaderen.zou het kunnen dat - aangezien men speculeert dat licht en neutrinos
Licht heeft in tegenstelling tot neutrinos geen massa, en als iets geen massa bezit dan reist het altijd met de lichtsnelheid.gewoon de lichtste deeltjes zijn die er bestaan, en dat zij daarom de hoogste snelheid hebben
Volgens mij hebben neutrino's wel degelijk een massa, waardoor ze dus niet met de lichtsnelheid kunnen reizen, maar het wel heel dicht kunnen benaderen.zou het kunnen dat - aangezien men speculeert dat licht en neutrinos
Licht heeft in tegenstelling tot neutrinos geen massa, en als iets geen massa bezit dan reist het altijd met de lichtsnelheid.gewoon de lichtste deeltjes zijn die er bestaan, en dat zij daarom de hoogste snelheid hebben
Volgens mij dacht met vroeger dat neutrino's geen massa hadden, maar tegenwoordig denkt met dat ze wel een massa hebben die maximaal 1/60.000 van een atoom zou zijn. Neutrino's zouden als ze een massa hebben kunnen bijdragen aan de vraag of/en waar er donkere materies is.maar neutrinos reizen toch ook met de lichtsnelheid, want hun heliciteit is niet relatief?
Als een neutrino zo zwaar zou zijn....tegenwoordig denkt met dat ze wel een massa hebben die maximaal 1/60.000 van een atoom zou zijn.