Het viel me op dat rechtvaardigheid hierbij wordt genoemd en het herinnerde me meteen aan een vraag waar ik al langer mee zit, de relatie tussen recht en moraal. Blijkbaar is het forumbeheer van mening dat rechtvaardigheid onder ethiek valt en niet onder recht. Ergens lijkt dat wel redelijk daar een ethisch oordeel ook een zekere mate van rechtvaardigheid moet bezitten, anderzijds kunnen beiden ook fundamenteel los staan. Dat laatste is het geval in het rechtspositivisme welke er vanuit gaat dat recht datgene is dat door bevoegde instanties als recht is aangemerkt. Andere zaken, zoals moraal, zijn niet van belang voor de legitimering van het recht. Natuurlijk is het zo dat in een positivistisch rechtsstelsel (zoals ook het Nederlandse, maar dat wordt een langer verhaal) wel een impliciete relatie met moraal heeft, veel heersende morele opvattingen (niet doden etc.) vindt men terug in het recht, het gaat er alleen om dat die relatie met moraal niet van invloed is op de legitimering van dat recht. Rechtvaardigheid is in die zin misschien wel op te vatten als dat een ieder is onderworpen aan datzelfde recht. Maar is het dan geen mankement dat die rechtvaardigheid slechts gelegen is het recht zoals dat is opgeschreven zonder directe link met de moraal? Het lijkt mogelijk te zijn dat iets zowel rechtvaardig als immoreel kan zijn.Ethiek Team: albert davinci
Moraal, waarden en normen, rechtvaardigheid, huidige ethische vraagstukken, enz.
Iemand andere ideeen?