Misrepresentatie. Ik vind dat als we iets niet weten, dat niet betekent: 'anything goes'. Het ene idee is plausibeler dan het andere. Traditie lijkt me zelden een argument en dus heeft de God van de bijbel met al zijn gekke karaktertrekjes niet bij voorbaat een plausibiliteitsvoordeel ten opzichte van de onzichtbare olifant en het vliegende spaghettimonster. Dat is geen compliment voor God, mocht je het als zodanig begrepen hebben.Bovendien is het per definitie ondenkbaar dat we 'ooit zullen weten hoe het allemaal werkt' als we dat nu al niet weten, of geweten hebben. Dat legt Bouterse hierboven verder adequaat uit.
Daar voegde ik aan toe dat de neiging om dingen die we niet begrijpen maar te personaliseren in het verleden nooit terecht is gebleken, en dat we daar maar beter niet al te gretig aan toe kunnen geven. Sterker nog: het levert meestal ellende op, omdat moraal er ten onrechte een objectivistische lading door mee krijgt. Het is al jammer als mensen iets tegen homo's hebben, maar als vervolgens de hele kosmos homofoob blijkt te zijn, wordt het helemaal lastig voor sommige groepen. Daarom moeten we die kosmos niet lukraak menselijke eigenschappen gaan toedichten. Dat protonen stiekem iets van ons zouden vinden of iets dergelijks, is volgens mij een puur verzinsel. Nogmaals: geen compliment.