( uit De standaard woensdag 18 juli 2007)Jihad-bij volgt Jihad-Mickey op
omstreden cartoonmuis Farfour, een op Mickey Mouse lijkende pop die Palestijnse kinderen aanspoorde tot de jihad, heeft een opvolger. De zender al-Aqsa, die wordt bestierd door de radicale Hamas-beweging, is nu met Nahoul de Bij op de proppen gekomen.
In het jeugdprogramma Pioniers van Morgen waarin Farfour figureerde dook opeens Nahoul op. Wie ben jij?, vroeg de jonge presentratice Sara aan de grote zwartgele insectenpop. Ik ben Farfours neef, zei Nahoul op huilende toon. Ik wil het pad van Farfour vervolgen, het pad van het heldendom en van het martelaarschap.
Farfour werd in een uitzending enkele werken geleden zogenaamd doodgeslagen door een Israëlische ambtenaar die zijn land wilde pikken. De inzet van een stripfiguur om jonge kinderen te overtuigen van de gewapende strijd tegen onder meer Israël, leidde internationaal tot verontwaardigde reacties.
Zijn 'neefje' is al net zo'n extremist. Wij zullen uit zijn naam ons wreken op de vijanden van Allah, de moordenaars van de profeet, de moordenaars van onschuldige kinderen, tot de al-Aqsa-moskee van hun vuil (de Joden) is bevrijd, zo beloofde Nahoul.
Volgens mijn normen en waarden gaat dit er toch ver over, ik begrijp wel dat dit een gevoelig onderwerp kan zijn maar graag jullie mening hierover.
Mvg
Iwerke.