Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Symone
Artikelen: 0

Re: Meest mooie

Phys schreef:logisch - logischer - logischt(e)

net als, zie link naar taaladvies,
Ja, dat had ik (uiteraard) ook wel bedacht. Ik vrees dat m'n taalgevoel mij op dit moment echter in de steek laat. Ik vind het er zó niet uitzien... (ook al weet ik dat het spellingstechnisch helemaal juist is).

Overigens, lukt het iemand om logischt in één keer correct uit te spreken, in een mooie volzin? :D (Zonder er vals spelend fonetisch logiest van te maken...)
physicalattraction
Moderator

Overigens, lukt het iemand om logischt in één keer correct uit te spreken, in een mooie volzin? :D (Zonder er vals spelend fonetisch logiest van te maken...)
Huh? Je spreekt het correct toch uit als logiest? Dus waarom zou je er dan niet fonetisch logiest van mogen maken?
Herodotus

Omdat het anders te gemakkelijk is :D logiessggtttjj
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
1207

Huh? Je spreekt het correct toch uit als logiest? Dus waarom zou je er dan niet fonetisch logiest van mogen maken?
In jouw plaats zou ik vanaf nu alles fonetisch neerzetten.

eens zien hoelang je het volhoudt en of je nog te bgrijpen valt
Jan van de Velde
Moderator

We dwalen af. Zullen we teruggaan naar overtreffende trappen met "meest...."?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Herodotus

Okay, meest mooie.

"Jij bent de meest mooie meid die ik ooit gezien heb."
WendyTje

krijg je van mij al snel een antwoord als: "Dat is de meest stomstste openingszin ever!" :D Nee sorry, zelfs mooi verpakt blijkt ie niet klinken.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Lala

krijg je van mij al snel een antwoord als: "Dat is de meest stomstste openingszin ever!" :D Nee sorry, zelfs mooi verpakt blijkt ie niet klinken.
Nou, dan ben ik al weg, echt een afknapper als een meisje zo reageert :D

Wat maakt goed in deze trouwens de uitzondering? Goed-->beter-->best. Het zijn gewoon totaaaal verschillende woorden? Waar ligt de oorsprong in die trappen van vergelijking?
Appareo decet nihil munditia?
Phys

Niet alleen 'goed' is een uitzondering. Bijvoorbeeld ook

weinig - minder - minst

veel - meer - meest

graag - liever - liefst

Zo wordt het werkwoord 'zijn' ook niet volgens de standaardregels voor werkwoorden vervoegd. Er zijn in iedere taal onregelmatigheden en uitzonderingen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Klintersaas
Social:

Zelfs om nadruk te leggen is het gebruik van "meest" hier (lees: bij woorden met slechts één lettergreep) af te raden, nog afgezien van het feit dat het niet klinkt. Als je nadruk wil leggen, leg je gewoon nadruk op het hele woord: móóíste.

Bij woorden met meerdere lettergrepen is dit niet mogelijk: er moet namelijk een lettergreep zijn die de klemtoon krijgt. Om toch op het hele woord nadruk te leggen plaatsen we er "meest" voor en leggen we daar nadruk op.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
1207

Bij woorden met meerdere lettergrepen is dit niet mogelijk: er moet namelijk een lettergreep zijn die de klemtoon krijgt. Om toch op het hele woord nadruk te leggen plaatsen we er "meest" voor en leggen we daar nadruk op.
en dan nog. Ik zou het dan misschien enkel in spreektaal gebruiken
Symone

Zelfs om nadruk te leggen is het gebruik van "meest" hier (lees: bij woorden met slechts één lettergreep) af te raden, nog afgezien van het feit dat het niet klinkt.
Dat laatste lijkt me aardig subjectief...
Als je nadruk wil leggen, leg je gewoon nadruk op het hele woord: móóíste.

Begrijp je hoor, maar nadruk op een woord leggen kan ook door elke lettergreep met nadruk uit te spreken, óók bij drie-lettergrepige woorden.

Bijv: Ik vind hem de i®_ri_tant_ste van het stel. (Toch zou ik hier zelf wsl wel 'meest' gebruiken... :D )
Herodotus

"You are the most beautiful girl I've ever seen."

:D
Symone

Het Engels gebruikt alleen maar vervoegingen met meest e.d. (veel consequenter dus). Vooral in eenvoudigere/goedkopere boeken (chicklits of nog erger, van die bouquetreeksjes) kan je vaak door het kromme Nederlands precies herleiden wat er in het Engels stond.

De initiële vraag van deze topic was of we in Nederland de 'vervoegingsvorm' met meest vaker zijn gaan toepassen vanwege het vele Engels in onze omgeving. Zou dat zo zijn? Wennen onze oren aan het gebruik en vinden we het in het Nederlands minder 'lelijk' klinken?
Klintersaas
Social:

Het is niet zo dat alle Engelse trappen van vergelijking gevormd worden met "more" en "most". Alleen zijn de regels daar veel duidelijker.

Het zou goed kunnen dat de constructie "meest mooie" een (syntactisch) barbarisme is dat tot stand is gekomen door de toenemende verengelsing van het Nederlands. Het probleem is dat ik hier niet zeker kan zeggen of het wel degelijk een anglicisme (uit het Engels), dan wel een gallicisme (uit het Frans) betreft. In het Frans wordt de superlatief namelijk altijd gevormd met "plus":

Le plus fort (1 lettergreep)

Le plus joli (2 lettergrepen)

Le plus fantastique (3 lettergrepen)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Taalkunde”