Een halve inch per jaar, ik wist niet dat het zo snel ging! pi.gif
Toch zullen we nog 250 miljoen jaar moeten wachten op Pangea Ultima.The Atlantic Ocean is getting wider at about the same rate as your fingernails are getting longer-an inch a year, averaged worldwide.
Nagelstudio Sabinails is hierin de expert pi.gifHier zeggen ze dat het zo snel gaat als je vingernagels. Iemand een idee of er een verschil in groeisnelheid is tussen vinger- en teennagels?
De groeisnelheid van nagels is niet bij alle nagels gelijk. Teennagels groeien langzamer dan vingernagels en de groeisnelheid van de langste vingers is het snelst, dus van de duim het traagst.
Zomers groeien de nagels sneller dan in de winter. Ook de leeftijd speelt een rol. Zo groeien de nagels bij kinderen sneller dan bij volwassenen, en natuurlijk speelt ook de gezondheidstoestand van het lichaam een rol. Gemiddeld kunnen we stellen dat de groeiselheid van nagels 0,1 mm per dag is. Dit betkent dat na 10 dagen een nagel 1mm is gegroeid en na 20 dagen 2 mm van proximaal naar distaal.
dus al niet pi.gif Ach, we hebben wel een indruk zo lijkt me. Ook wel interessant om te zien welke kant dit opgaat, we krijgen dus wellicht weer een soort Pangea.Het kan nog sneller, de atlantische oceaan groeit net zo snel als je teennagels.
Wat ik niet helemaal kan begrijpen is de beweging van een van de platen tov de anderen. Stel je voor dat Afrika naar Europa schuift en tegelijkertijd ook weg van Azie. Dat betekent dat een plaat moet draaien of scheuren of iets dergelijks. Het zijn toch vrij massieve starre objecten ? Als je ze vergelijkt met dunne stoeptegels dan kan zo'n tegel toch maar 1 kant op bewegen ?Het waarschijnlijkste voorbeeld is Oost-Afrika lijkt me:
Hier wat rekken, daar wat kreukelen, zo massief en star zijn die platen niet hoor. Je moet dat allemaal wel bekijken in relatie tot de schaal waarop het zich afspeelt. Die "massieve" aardkorst is maar een akelig dun schilletje vergeleken met de krachten die zich manifesteren.Wat ik niet helemaal kan begrijpen is de beweging van een van de platen tov de anderen. Stel je voor dat Afrika naar Europa schuift en tegelijkertijd ook weg van Azie. Dat betekent dat een plaat moet draaien of scheuren of iets dergelijks. Het zijn toch vrij massieve starre objecten ? Als je ze vergelijkt met dunne stoeptegels dan kan zo'n tegel toch maar 1 kant op bewegen ?