Dino
Artikelen: 0

Re: Het hersenvolume van mensen

je hebt gelijk het was beetje onnauwkeurig geformuleerd

de negatieve punten aan grote (en slimme) hersenen, dus energie slurpen, wegen goed op aan de voordelen, mogelijk grotere intelegentie die kan leiden tot energie besparende technieken van huisvesting tot jacht

negatieve effecten van groter hoofd, vele doden doordat kinderen niet meer door geboorte kanaal kunnen dus kind en mama dood, wegen niet op aan de voordelen nl inteligentie & gevolgen hiervan

persoonlijk neem ik aan dat de selectie druk hoger is bij denkpiste 2 dan 1
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Knownothing

Het hangt eigelijk allemaal van de context af: kan de beschikbare energie in een bepaald geval het best gebruikt worden om grotere hersenen mee te bouwen of om bijvoorbeeld snellere of sterkere ledematen te maken. Ik denk dat in een geval van relatieve schaarste aan energie het meeste voordeel geboekt kan worden door de investering die het minste risico meebrengt en het snelst vruchten afwerpt, pas in een context waarbij een relatieve overvloed aan energie beschikbaar is zal de strategie die leidt tot hersenen voordeliger zijn. Welke van de twee de beste overlevingskansen garandeert zal geselecteerd worden.

En dat is volgens mij niet omdat de kop anders te dik zou worden om goed te kunnen bevallen: als dat de enige negatieve consequentie zou zijn, zou het even goed kunnen dat de vrouwtjes een breder bekken evolueren. Ik ben het ermee eens dat jouw tweede denkpiste, samen met de eerste, wèl een reden kan zijn waarom een soort geen grote hersens evolueert, maar enkel de eerste denkpiste kan volgens mij verklaren waarom een soort met grote hersens in een voedselarm klimaat het onderspit moet delven tegen een soort met kleine hersens, die voor de rest weinig verschilt.

edit: Zimmer had het er pas nog over:

http://www.corante.com/loom/archives/when_..._to_be_dumb.php
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
methaangas

Via natuurlijke selectie is dit moeilijk te verklaren, maar volgens mijn prof bio, is het wel te verklaren via sexuele selectie
Anonymous

weet iemand welke Functie de thalamus heeft?

of welke functie de pons heeft????

???????????????????????????????
igne

de pons is een gedeelte van de achterhersenen en het bevat een dikke bundel vezels die impulsen van de ene kant van het cerebellum (kleine hersenen, zorgen voor evenwicht, houding, bewegingen) naar de andere kant doorgeven.

De thalamus en hypothalamus liggen anterior van de middenhersenen en vormen de meest posterior elementen van de voorhersenen.

De thalamus is eivormig en een gebied dat sensorisch informatie analyseert en doorzendt naar hogere hersencentra. De thalamus bestaat uit een dertigtal kernen die die een rol spelen bij het aanpassen en doorgeven van prikkels uit de zintuigen, als warmte, zicht, gehoor, pijn, tast etc

ahhh, wat men al niet met google vindt, wat een mooi plaatje :shock:

http://library.thinkquest.org/25553/media/.../brain/pons.gif
krak

Vraagje,

dus het volume van ons hersenen neemt terug toe,

maar hoe kan dat? Dat is toch onlogisch volgens de evolutie?

We gebruiken maar een klein deel van onze hersenen, dus zou het toch logischer zijn mochten ze juist kleiner worden?
Dino

ten eerste geloof ik niet dat wij een klein deel van de hersenen gebruiken..... kvraag me trouwens af waar dat ontstaan is.

en evolutionari gezien hebben we weer een obstakel overwonnen, kinderen met een groot hoofd overleven weer door kijzersnede...

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Terug naar “Geneeskunde”