Ik heb enkel de samenvatting van het rapport nog maar gelezen, dus ik zal niet ingaan op de details die in het volledige rapport naar voor komen. Dat lijkt me ook niet zo nodig, want deze discussie gaat al meteen veel breder.
Ik ben nu verder ook niet ingegaan op de details van het rapport. Ik denk dat we dan ook te offtopic gaan.
Tom, zie het niet als een aanval, maar als ik iets hoor of lees in de trant van "Ik ben geen racist, maar..." dan gaat er in mijn achterhoofd reeds een alarmbelletje af, want dikwijls volgt daarop een uitspraak die niet uitblinkt in nuance en vaak stigmatiserend is. Hetzelfde geldt voor woordencombinaties à la "beschaafde vreemdelingen", wat impliceert dat er ook "onbeschaafden" zijn, hen op neokoloniale wijze degraderend tot aapmensen. Ik vind dat niet kunnen. Al helemaal niet als je sommige mensen liever zou zien wegrotten in beschaving-onwaardige gevangenissen (maar daarover verder meer). Mijn excuses voor de harde bewoordingen, maar ik heb het gevoel dat je hier te snel reageert en te veel vanuit je onderbuik redeneert.
Ik zei er voor de duidelijkheid maar even bij dat ik geen racist ben, omdat ik mijn mening misschien wat sterk verwoordde . Voor allochtonen die van zichzelf weten dat ze niet in de categorie 'onbeschaafde allochtonen' thuishoren, zou hij namelijk wat hard aan kunnen komen. Vandaar dat ik toch even duidelijk maakte dat ik alle respect heb voor de allochtoon die gewoon net als de doorsnee-Nederlander (of Belg) werk heeft en zich aan de Wet houdt. Niemand hoeft 100% heilig te zijn, maar ik vind maatschappelijk gedrag toch wel een vereiste (óók voor de autochtoon trouwens!)
Als verdere commentaar van mijn kant niet algemeen toepasbaar is op Nederland, spreek me er dan maar op aan. Maar ik ga er vanuit dat de problemen die zich in België stellen, niet zoveel zullen verschillen van wat bij jullie te berde wordt gebracht.
Nee, denk 't ook niet. Meestal liggen NL en B wel op een lijn bij dit soort zaken. Zo niet, laat ik het horen.
De grenzen dichtgooien (een voorstel van het VB bij ons) is een simplistische oplossing. Ik noem dit geen preventie, maar struisvogelpolitiek. Verder kan je er niets mee op lange termijn: economische migratie wordt in de komende jaren een must voor West-Europa (als we de vergrijzing en andere problemen adequaat willen aanpakken). Boutades als zouden migranten hier enkel komen voor het schoon leven, onze landjes komen uitzuigen en weet ik wat allemaal, stijgen nergens boven het niveau van toogpraat uit. Daar kun je geen politieke, of rechtsdiscussie op baseren. Als er migranten zijn die misbruik maken, moet je ze aanpakken, helemaal volgens de wet; dat is een van de weinige punten die hier niet ter discussie staan. Als er gaten zijn in de wetgeving, moet je die opvullen, basta.
Struisvogelpolitiek wil zeggen dat de politiek zich dan blind houdt van gevaren. Wat zijn volgens jou dan de gevaren van het dichtgooien van de grenzen? Bedoel je daarmee het commentaar wat je van (extreem)linksen krijgt of iets anders?
Economische migratie? Ik denk dat migratie zowel NL als B meer heeft gekost dan dat het heeft opgebracht. Zal het dan niet verstandig zijn om alléén nog maar studentenvisums te verstrekken? Dan is de grens dus gesloten voor vluchtelingen en leegzuigers. Ik noem deze twee groepen expres apart. Het kan natuurlijk nog steeds zijn dat een vluchteling óók in de groep leegzuigers valt.
Ik ben principieel voorstander van het laten uitzitten van gevangenisstraffen in het land van herkomst, vanuit pragmatisch opzicht: wij zitten nu al met overbevolkte gevangenissen, een inhumane situatie. ("Een hotel", gaat in deze dus helemaal niet op!) Daarbij wil ik echter wel de bemerking maken dat wie een Belgisch of Nederlands paspoort heeft, Belg, resp. Nederlander is (en dat dit ook geldt voor mensen met een dubbele nationaliteit).
Ik ben daar alleen voorstander van als hiervoor een wereldwijd akkoord voor wordt gesloten. Niet dat de regering zoals bij Machiel Kuijt een hele poppekast op moet gaan zetten. Zo'n wereldwijd akkoord is denk ik zo goed als onmogelijk. Er zullen echt wel landen zijn die dwarsliggen. Vooral de landen die door dit akkoord meer gevangen op moeten gaan nemen dan dat ze af kunnen geven.
Je spreekt over een 'inhumane situatie' in de gevangenissen. Weet je dit wel zeker? Ik weet dat je het in België minder goed hebt in de bajes dan in NL, maar onmenselijk zou ik het nog niet noemen. Ook in België wordt in de gevangenis menswaardigheid (gelijkwaardigheid en uniciteit) gewaarborgd. Slechte omstandigheden vind ik niet onmenselijk. Dat is de straf. Dan had je niet in de bajes terecht moeten komen.
Bij je laatste zin van deze quote valt bij mij het kwartje niet. Wat probeer je nou te zeggen met die zin?
Je ideeën over strafinstellingen zijn conservatief, dat mag, maar laat mij toch ook even een wederwoord bieden. Het doel van gevangenissen is meerledig, vooreerst is er uiteraard het strafelement (en het hoort dus geen plezieruitstapje te zijn), maar het element van bescherming van de maatschappij moet hierbij niet verontachtzaamd worden. Hier werkt de symptomatische aanpak niet. Als je de bescherming slechts garandeert tot het einde van de straf, is het back to square one. Er moet (voor zowel autochtoon als allochtoon) ook werk gemaakt worden van reïntegratie. Dat bereik je niet door dehumanisering, niet door misdadigers fysiek en psychisch te kràken (als je het hebt over "een mens veranderen"). Lichtjes off-topic, zou ik trouwens graag meer alternatieve straffen zien. De voordelen wat betreft het tweede punt dat ik aanhaalde zijn duielijk, maar ook het strafelement ontbreekt hier niet: het werkt confronterend omdat misdadigers vaak in contact komen met de schade die ze hebben aangericht.
Mijn idee over een strafinstelling is dat het een harde straf moet zijn. Een straf die impact op je heeft waardoor je spijt krijgt van je daden. Over dat ruimtegebrek in de gevangenissen zul je mij dus nóóit horen klagen. Ik begin pas met klagen als het écht onmenselijk wordt. Als de gevangenis geen menswaardigheid meer waarborgd. Alleen als ik zeker weet dat de bajesklant zelf nieteens een mens meer is (maar met gerust hart een beest genoemd mag worden), heb ik nog wel de neiging om zo'n iemand naar een mensonwaardige gevangenis als de Bangkwang te sturen.
Reïntegratiecursussen moeten er inderdaad zijn. Toch werken deze heel vaak niet. TBS is een flop. Ik weet niet of ze dit in België ook hebben, vast iets soortgelijks. Ik denk dat er nog steeds geen EFFECTIEVE methodes zijn om criminaliteit bij de oorzaak te bestreiden. Het HALT-systeem in Nederland is ook maar een lachertje. Een aardig deel van de jeugd die hiermee in aanraking komt heeft 'schijt aan' een taakstrafje. Dat kun je soms aan de houding die ze aannemen tijdens hun taak al zien.
Als laatste punt: indien je verregaande conclusies wil trekken uit het rapport, doe je er goed aan ook de oorzaken te bestuderen. Je kan er immers niet zomaar van uitgaan dat allochtonen crimineler zijn. Vanwaar komt het gedrag, en hoe pakken we dat aan? En voorts is de preventie die Ger reeds voorstelde, helemaal geen problematisch punt (i.i.g. niet problematischer dan meer rechtse voorstellen, zoals ik al geargumenteerd heb). Het financieel argument heeft hier geen enkele grond: je krijgt zeker wat terug... Tenzij je jezelf wil opsluiten in een monocultuur, maar - om Popper even kwalijk te parafraseren - dan verdwijnt die cultuur in zijn eigen reet.
De oorzaken bestuderen moet zeker. Er staat alleen nog steeds niemand op die met een EFFECTIEVE bestreiding van de oorzaken komt. Men weet gewoon niet wanneer een TBS'er geschikt is voor de buitenwereld en wanneer niet. Die psychologen worden compleet voor de gek gehouden met een ondoorzichtig toneelstuk dat ze uitvoeren om maar te laten lijken dat ze 'normaal' zijn.
Nee, je kunt er niet van uitgaan dat 'allochtonen' crimineler zijn, dat is generalisatie. Je kunt zeker wél concluderen uit het onderzoek dat 'een aanzienlijk deel van de allochtonen' crimineler is. Zie je het verschil in die 2 formuleringen?
Ik ben ervan overtuigd dat crimineel gedrag bij een deel van de allochtonen die besluiten te migreren is aangeboren. Bij maatschappijleer hadden we in de 3e periode 5 theoriën moeten leren over de oorzaken van crimineel gedrag. Ik zal mijn best doen om ze weer boven te laten drijven.
* Persoonlijkheidstheorie van Sigmund Freud; persoonlijkheid opgebouwd uit drie delen; id aangeboren instinctieve driften in het onderbewustzijn), ego (het bewuste deel van de persoonlijkheid), superego (we vormen een geweten en ontwikkelen gevoelens van schuld en schaamte). Als balans tussen deze delen verstoord raakt, kan dit tot afwijkend of crimineel gedrag leiden.
* De anomietheorie van Robert Merton; deze zoekt de verklaring voor criminaliteit meer in de kloof tussen de levensdoelen die mensen voor zichzelf stellen en de beperkte middelen die beschikbaar zijn om die doelen op legale en maatschappelijk geaccepteerde wijze te bereiken.
* De etiketteringstheorie van Howard Becker; volgens deze theorie is de sociale afkeuring van een persoon niet het gevolg, maar juist de oorzaak van zijn afwijkende of criminele gedrag.
* De aangeleerd-gedrag-theorie van Edwin Sutherland; crimineel gedrag aangeleerd.
* de bindingstheorie van Travis Hirschi; in iedereen schuilt een geboren misdadiger. Maar veel mensen gedragen zich netjes doordat ze hun bindingen hebben en die niet op het spel willen zetten. Wie geen bindingen heeft is eerder geneigd naar crimineel gedrag. Hij benadrukt het belang van sociale controle om maatschappelijke bindingen te versterken.
Met dank aan scholieren.com waarop een samenvatting stond van dezelfde methode als waar ik mee heb gewerkt vorig jaar. pi.gif
De mensen bij wie het is aangeboren zullen dus ongeneeslijk zijn als je ze niet psychisch en mentaal mag kraken, zoals jij het mooi formuleert. Het zit erin gebakken en dat krijg je er niet uit.
Overigens vind ik de door physicalattraction aangehaalde trends op zich ook al problematisch, en geen toonbeeld van preventie... Een responsible young driver krijgt door de verzekering de rekening gepresenteert, puur omwille van de statistieken, hij mag nog zo defensief rijden als hij maar kan. Bij een discotheek word je soms al tegengehouden omdat je schoenmerk niet in het kader past, je toevallig lang haar heb, en weet ik wat nog allemaal. Dat is geen recht, dat is de wet van de looks (en daarbij spreek ik uit ervaring).
Tja, bij preventie is altijd een groep de pispaal. Dat is de keerzijde van de medaille.
Ik heb me precies even laten gaan...
Geeft niet.