Dit wordt nogal een lange post, want er is inmiddels heel wat waar ik op wil reageren, maar ik zal proberen me zo beknopt mogelijk uit te drukken
Struisvogelpolitiek wil zeggen dat de politiek zich dan blind houdt van gevaren. Wat zijn volgens jou dan de gevaren van het dichtgooien van de grenzen? Bedoel je daarmee het commentaar wat je van (extreem)linksen krijgt of iets anders?
Met struisvogelpolitiek bedoelde ik voornamelijk dat het een schijnoplossing is, zoals de kop in het zand steken dat er een is. "We laten geen vreemdeling meer binnen, dan zijn alle problemen opgelost," dat klopt nu eenmaal niet.
Economische migratie? Ik denk dat migratie zowel NL als B meer heeft gekost dan dat het heeft opgebracht. Zal het dan niet verstandig zijn om alléén nog maar studentenvisums te verstrekken? Dan is de grens dus gesloten voor vluchtelingen en leegzuigers. Ik noem deze twee groepen expres apart. Het kan natuurlijk nog steeds zijn dat een vluchteling óók in de groep leegzuigers valt.
Heb je objectieve bronnen om dit idee te staven? Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België zullen we langzaam maar zeker op het punt komen dat we stuiten op de grenzen van de realiteit, wat betreft het invullen van vacatures. Er is altijd een deel van de bevolking dat niet activeerbaar is. Op dat moment heb je weinig andere keus dan buitenlandse werkkrachten aantrekken. Met welk recht zou je het land overigens sluiten voor politieke vluchtelingen? Heb je er trouwens al eens over nagedacht wat mensen ertoe beweegt met tientallen in een krakkemikkig roeibootje woeste wateren te trotseren? Dit is geen valabel argument, dat besef ik ook, maar ze leegzuigers noemen is dat ook niet.
Slechte omstandigheden vind ik niet onmenselijk. Dat is de straf. Dan had je niet in de bajes terecht moeten komen. (...) Mijn idee over een strafinstelling is dat het een harde straf moet zijn. Een straf die impact op je heeft waardoor je spijt krijgt van je daden. Over dat ruimtegebrek in de gevangenissen zul je mij dus nóóit horen klagen. Ik begin pas met klagen als het écht onmenselijk wordt. Als de gevangenis geen menswaardigheid meer waarborgd. Alleen als ik zeker weet dat de bajesklant zelf nieteens een mens meer is (maar met gerust hart een beest genoemd mag worden), heb ik nog wel de neiging om zo'n iemand naar een mensonwaardige gevangenis als de Bangkwang te sturen.
Ik ben het ermee eens dat de straf in proportie moet staan tot het misdrijf. Ik heb ook gezegd dat het strafelement aanwezig moet zijn. Maar toon mij iemand die van beestachtige omstandigheden, zoals men ze vind in sommige buitenlandse gevangenissen, beter geworden is, en ik toon je iemand wiens wil gebroken is. Het kan niet de bedoeling zijn dat gevangenen slechter buiten komen dan ze zijn binnengegaan.
Reïntegratiecursussen moeten er inderdaad zijn. Toch werken deze heel vaak niet. TBS is een flop. Ik weet niet of ze dit in België ook hebben, vast iets soortgelijks. Ik denk dat er nog steeds geen EFFECTIEVE methodes zijn om criminaliteit bij de oorzaak te bestreiden. Het HALT-systeem in Nederland is ook maar een lachertje. Een aardig deel van de jeugd die hiermee in aanraking komt heeft 'schijt aan' een taakstrafje. Dat kun je soms aan de houding die ze aannemen tijdens hun taak al zien.
De termen die je hier gebruikt zijn mij onbekend. Voor vele lichtere misdrijven staat echter de effectiviteit van taakstraffen buiten kijf. Ik ben niet overtuigd van de effectiviteit van keiharde repressie. Sociologisch en psychologisch onderzoek sterkt me in die mening.
De mensen bij wie het is aangeboren zullen dus ongeneeslijk zijn als je ze niet psychisch en mentaal mag kraken, zoals jij het mooi formuleert. Het zit erin gebakken en dat krijg je er niet uit.
De mensen waarbij dit is aangeboren, dat is een erg kleine groep (zie bijgevoegde afbeelding). Slechts een minderheid van hen zijn psychopaten, die zijn niet te kraken. Het grootste deel heeft nood aan begeleiding, fysieke en mentale martelingen zullen van hen geen betere mensen maken, dat geef ik je op een briefje.
Tja, bij preventie is altijd een groep de pispaal. Dat is de keerzijde van de medaille.
Nee, dat kun je indijken. Als je iemand straft op basis van statistische gegevens, ben je trouwens niet meer met preventie bezig.
dan moet je de methodiek aanpakken. dreig de ouders af met boetes als ze hun kinderen niet onder controle houden.
Dat vind ik ook een slecht plan. Op het moment dat je de ouders kan aanpakken, weet je ook wie de kinderen zijn, dan moeten die kinderen zelf voor hun daden gestraft worden, en bovenal begeleid worden. Wat je wél kan doen is de ouders sociale assistentie aanbieden. Waar het in de methodiek vooral aan gelegen is, is de oorzaken voor deviant gedrag wegnemen.
de meeste migranten zitten laag tot zeer laag op de sociale ladder en voelen zich uitgesloten door oa jouw soort stellingen. Neem die jongeren hun hoop weg (allerlei factoren waaronder ook de eigen verantwoordelijkheid) terwijl ze wel dezelfde status willen hebben als vlamingen dan krijg je criminaliteit.
Dit onderschrijf ik. De implicaties van de sociale stratificatie zijn ruim.
Bovendien zijn wij, gezien vanuit een ander land ook allochtoon (iedereen is namelijk zowel allochtoon als autochtoon).
"Vreemd is men slechts in den vreemde," was de slogan van de Federation of Young European Greens dit jaar,
if I'm not mistaking.
Het is 'welgemanierd' om je aan de Wet te houden. Doe je dit niet, dan ben je toch onbeschaafd?
"Welgemanierdheid" gaat wel wat verder dan alleen "je aan de wet houden" (waarom met een hoofdletter trouwens?). De wet is trouwens niet altijd zaligmakend, in mijn ogen.
Maar bij iemand bij wie criminaliteit is aangeboren, is niet meteen een psychopaat. De ene mens is van nature opvliegender dan de ander. En ja, ik denk dat de gemiddelde allochtoon opvliegender is dan gemiddeld.
Je verwart hier aangeboren verschil in temperament (waarin mogelijk culturele, maar waarschijnlijk geen etnische verschillen in bestaan, maar dat is een kwestie van operationalisatie) en aangeboren neiging tot delinquent gedrag (waarbij ik nogmaals verwijs naar de bijgevoegde afbeelding). Dit is overigens exact wat ik bedoelde toen ik stelde dat je niet kan uitgaan van de premisse dat allochtonen nu eenmaal (ook al gaat het om gemiddelden) crimineel
zijn, ze gedragen zich zo, in een bepaalde context, dat is wat anders.
albert davinci schreef:Ik heb niet heel het topic gelezen maar ik wil even reageren op de vraag ofdat je nu wel of niet expliciet het verband moet onderzoeken tussen ethnische groepen en criminaliteit (en andere zaken).
Ik vind het belangrijk dat deze zaken onderzocht worden; je kan immers de problemen alleen oplossen wanneer je de problemen kent.
In de jaren 80 en 90 was er zo'n politiek correct sfeertje waardoor een eerlijke discussie hierover niet mogelijk werd gemaakt. Eind jaren 80 was er bijvoorbeeld eens een criminoloog die ontdekte dat Marokkanen sterk oververtegenwoordigd zijn in de gevangenissen. Het journaal meldde dit nieuws, de politici spraken er schande van dat ze dit openbaar maakten.
Dit soort politiek correct gedrag (ik heb meer voorbeelden) werkt volgens mij alleen maar averechts.
Vroeg of laat krijgen de mensen het in de gaten, wanneer politici dit soort zaken met de mantel der liefde bedekken dan veroorzaakt dat mi alleen maar een hoop aversie bij de bevolking ('de onverschillige politici zien de problemen niet') wat kan leiden tot agressie.
Daar ben ik het wel volledig mee eens. Ik herinner me hevige discussies tussen Marion Van San en Kristien Hemmerechts. Van San had enig controversieel sociologisch onderzoek verricht, en had het grootste gelijk dat ze met de resultaten naar buiten kwam. Wetenschap moet zich inderdaad niet laten binden door politieke correctheid. Hier hebben we echter gewoon een discussie over de interpretatie van de resultaten, en wat er mogelijk mee te doen valt.
Tom. schreef:Ben je trouwens bezig met criminologie, of studeer je sociologie in het algemeen?
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de andere psychoanalyse-theoriën waarover je het hebt.
Ik studeer psychologie pi.gif (staat overigens op mijn profiel).
Verdere theorieën uit de psychoanalytische traditie zouden ons hier te ver off-topic leiden. Overigens ben ik er niet van overtuigd dat zij hier voor afdoende verklaringen zouden zorgen, daar we het hier toch hebben over het gedrag van en binnen groepen.
EDIT: Ik was van plan om nog een grafiek toe te voegen. De grafiek was afkomstig van de FBI en gaf duidelijk aan dat er maar een zeer kleine proportie mensen is die crimineel gedrag stellen duren het hele verloop van hun leven. Ik had ook nog een bron i.v.m. aangeboren delinquent gedrag. Helaas vind ik ze zo meteen niet terug. Misschien kent iemand anders ze, misschien kom ik ze alsnog tegen. Voorlopig hou ik het hierbij.