Moderator: ArcherBarry
Het gaat behoorlijk offtopic maar tegenwoordig kan je met hartslagmeters en het Internet zelf ook wel goed gedoseerd opbouwen wat niet wegneemt dat het een voordeel kan zijn voor sommigen om dit in clubverband te doen.Herodotus schreef:Ik heb een (professionele) looptrainer gehad die altijd zei dat je na periodes van rust weer langzaam op moet bouwen.
Tijd voor begeleiding?
Dat zou in theorie natuurlijk wel weer kunnen, dan blijft het echter het opkomende bloed wat de oorzaak is van die smaak. Het is echter zinloos speculeren zolang we niet weten hoe melkzuur smaakt. pi.gifen dat zou je misschien best kunnen proeven in je bloed, anders kan je lichaam dat niet bij je smaakpapillen brengen.
Kan gebeuren.Ik moest aan lactaat denken omdat ik wel een zurige smaak ken na hevige inspanning. Het idee van melkzuur=zuur, maar dat is inderdaad wat speculatief, sorry. (bovendien hebben jullie helemaal gelijk dat het dan in het bloed zit en niet in de mond)
Ik heb zelf ook wel eens een operatie bijgewoond en dezelfde ervaring. De relevante vragen zijn dus: wat is de concentratie van ijzer in het bloed (hemoglobineconcentratie, aantal moleculen hemoglobine, aantal moleculen ijzer.) en vanaf welke concentratie gaan de smaak- en reukzintuigen het ijzer proeven.De ijzer/ staal geur vindt ik wel aanwezig in bloed. Nat, roestend staal doet me qua geur altijd denken aan bloed (ik heb via mijn studie wel wat operatie-ervaring). Ook heb ik wel eens bloed in mijn mond gehad na een tand door mn lip en is diezelfde smaak aanwezig. Maar of dat nu werkelijk komt door het ijzer in bloed weet ik ook niet.
Heb jij het wel eens geproefd dan? pi.gifIJzer en glucose proef je denk ik het meest in bloed. Daarom is bloed ook zoet.
Vanochtend heb ik weer flink hardgelopen na enkele maanden niet gesport te hebben. Ik ben tamelijk diep gegaan en proefde een duidelijke bloed-/staalsmaak in m'n mond. Ik weet dat het een bekend fenomeen is en ik vond het ook genoemd op atletiek-sites enzo, maar ik heb nog geen verklaring kunnen vinden. Weet iemand hoe je aan die bloedsmaak komt?