Misschien zijn genen dan van nature wel altruistisch.jdr schreef:In dat geval niet nee.
Maar wat zegt dit volgens jou over de zelfgerichtheid van de genen?
Ik zie niet hoe je kan bepalen of gedrag moreel of immoreel is, zonder goed of kwaad te definieren. Moreel gedrag is toch als je handelt met goede intenties, en immoreel als je handelt met kwade intenties?Daar gaat het mij in deze discussie nu net niet om.
Als hij zegt dat de mens een uitzondering is, dan is er inderdaad iets bij de mens dat bij de evolutionaire voorouders niet bestond.Ja, en dat betekent dat Watson -in jouw opinie- beweert dat een evolutionaire lijn is afgebroken?
Ik neem aan dat hij dan ook niet in staat is het gedrag van de mens te voorspellen vanuit zijn basisidee over zelfzuchtige genen, en dat hij een adhoc verklaring voor de mens bedenkt. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat de mens de falsificatie is van zijn basisidee.
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik zeg dat ik denk dat zijn idee niet klopt, omdat het klinkt alsof hij het gedrag van de mens niet evolutionair durft door te trekken naar de voorouders.Dit begrip van evolutie blijft moeilijk voor jou om te bevatten, wat ook wel weer begrijpelijk is omdat het een voor de hand liggend (maar o, zo doorzichtig) stokpaardje is van anti-evolutionisten.