Ik vraag me al een tijdje af wat men bedoelt met een koppel bij auto's en motoren.
Koppel is het moment van een kracht, uitgeoefend om een draai-as.
Het is het produkt van de kracht (Newton) met de afstand (meter) tussen
de rotatie-as enerzijds en de lijn waarlangs de kracht wordt uitgeoefend
anderzijds. Men spreekt dus ook wel van "verdraaiende kracht", en de
eenheid is dus Nm.
Vooral bij vrachtwagens en landbouwtractoren zoe je dat vooral de
koppel van belang is en veel minder het vermogen als het aankomt op
het kunnen voorttrekken van zware lasten. Een gemiddelde
landbouwtractor heeft, laat ons zeggen, 150 pk aan vermogen.
Een personenwagen met dit vermogen is tegenwoordig geen zeldzaamheid
meer. De tractor weegt echter veel meer, en heeft dus per kg veel minder
pk's aan vermogen dan een gemiddelde personenwagen. Toch trek je met
een tractor zware karren die je nooit met een gewone auto zou kunnen
trekken.
De mooiste uitleg vind je hier :
http://science.howstuffworks.com/fpte4.htm
en hier :
http://science.howstuffworks.com/fpte5.htm
en vooral hier :
http://www.squadra-tuning.com/wat_is_koppe...en_vermogen.htm