oscar2
Artikelen: 0

Re: Een kogel door een bewegende auto laten vliegen

Tot mijn eigen verbazing kwam ik er een tijdje geleden achter dat een kogel een snelheid heeft van zo'n 800 m/s. Dat een auto bij die snelheid last heeft van turbulentie kun je dus wel stellen.
High-Voltage

Tot mijn eigen verbazing kwam ik er een tijdje geleden achter dat een kogel een snelheid heeft van zo'n 800 m/s. Dat een auto bij die snelheid last heeft van turbulentie kun je dus wel stellen.
Mag ik zo onvriendelijk zijn te vragen wat je dan had verwacht dat de snelheid zou zijn en waarop je je gebasseerd hebt die snelheid te bepalen?

(Gewoon een vraag...)
luke1984

Als je alle factoren wegstreept die effect hebben op de kogel en op de auto, dan lijkt het antwoord me heel erg simpel: er gebeurd precies wat je in de reclame ziet.

Als je dit in het echt zou proberen zou, zoals al eerder gezegd, de turbilentie voor de auto het voornaamste probleem zijn. Streep je dat weg, dan is de turbulentie IN de auto het volgende probleem, het zou de baan van de kogel ernstig verstoren. Ook kan een kogel nooit over zo'n lange weg in een rechte lijn blijven vliegen. Als je de kogel parallel aan de grond afvuurt heb je nog steeds te maken met de normale vansnelheid van 9,8ms^2.
Gast044

Wat er gebeurt is het volgende... je rijdt naast de kogel. Deze heeft luchtweerstand, dus deze remt lichtjes af in de horizontale richting. Zodra de kogel zich in de auto bevindt, heeft de kogel geen luchtweerstand meer. Deze zal dus niet horizontaal meer remmen, maar de horizontale snelheid aanhouden die de kogel op dat moment heeft. Zodra de kogel weer buiten komt zal het weer verminderen in snelheid vanwege de luchtweerstand die dan weer optreedt. Het zou allemaal theoretisch wel kloppen wat er in die reclame gebeurd. Maar vergeet niet... een kogel valt ook verticaal he, door de gravitatiekracht van de aarde. En deze daalt even snel als dat je een kogel uit je hand laat vallen.

Daarom is het nooit haalbaar wat er in die reclame gebeurt...
Just think about it ;)

Terug naar “Klassieke mechanica”