Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
MAYO
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 nov 2004, 12:19

behoud van energie bij de wiskundige slinger

door de snelheid te kwadrateren en dit uit te zetten in een grafiek (ten opzichte van 1-cos teta) bekom ik in exel een experimentele vergelijking!!

nu moet ik deze experimentele vergelijking gelijk stellen aan:

v²=2.l.g.(1-cos teta).

deze zou eerst in in dezelfde vorm als de experimentele vergelijking gezet moeten worden en dan zou g eruit gehaald moeten worden.

de vraag is hoe?

ps de expermimentele vergelijking is 61.225.x - 0.187
Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: behoud van energie bij de wiskundige slinger

MAYO schreef:door de snelheid te kwadrateren en dit uit te zetten in een grafiek (ten opzichte van 1-cos teta) bekom ik in exel een experimentele vergelijking!!

nu moet ik deze experimentele vergelijking gelijk stellen aan:

v²=2.l.g.(1-cos teta).

deze zou eerst in in dezelfde vorm als de experimentele vergelijking gezet moeten worden en dan zou g eruit gehaald moeten worden.

de vraag is hoe?

ps de expermimentele vergelijking is 61.225.x - 0.187
Grappig dat de vergelijking niet door nul gaat, terwijl de theorie dit wel doet.

v²=2.l.g.(1-cos teta)

y = a.x

Zie je de overeenkomst? Beiden zijn lineaire vergelijkingen (als je voor y = v² neemt en x = (1-cos teta))

de steilheid van de grafiek is dus gelijk aan 2 l g. Hieruit kun je dus g halen (want de steilheid weet je).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Terug naar “Natuurkunde”