Ik zag laatst dit kleine filmpje van een Kroatische nieuwszender. http://www.dumpert.nl/mediabase/22172/35cd3a4e/index.html
Is dit inderdaad een meteoriet? Zo niet: wat is het dan wel?
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Quick facts: de snelheid was zo'n 200.000 kilometer per seconde, de flitssterkte tijdens de explosie op 1,5km hoogte was 300 tot 400 megawatt.
Die worden toch meestal gedefinieerd als zó groot dat er van Kroatië inmiddels weinig meer over zou zijn na de inslag.Dat ziet er inderdaad uit als een komeet
Inderdaad onbetrouwbaar. 200 000 km/s is tweederde van de lichtsnelheid. 200 000 km/h is redelijker voor een komeetDeze echter onbetrouwbare site geeft ook nog volgende informatie:
Quick facts: de snelheid was zo'n 200.000 kilometer per seconde, de flitssterkte tijdens de explosie op 1,5km hoogte was 300 tot 400 megawatt.
Inderdaad, ik raakte verstrikt in mijn eigen uitleg. Het is natuurlijk een meteoroïde (maar toch geen kleintje).Die worden toch meestal gedefinieerd als zó groot dat er van Kroatië inmiddels weinig meer over zou zijn na de inslag.
Dan vraag ik me af, wat zou er gebeurd zijn als ze wel in hadden geslagen?Volgens deze site was het een langsscherende meteoriet (fout, een meteoroïde of een komeet) die op anderhalve kilometer hoogte in twee stukken brak. Ik denk niet dat de brokstukken zijn ingeslagen, anders had het bericht dat wel gemeld.
Die brokstukken zijn echt wel ingeslagen als die filmpjes waar zijn. Maar dat hoeft daarom nog niemand te merken. Zulke geweldig grote stukken zijn dat niet persé, en tegen de tijd dat ze "inslaan" is er van de snelheid meestal ook iet veel meer over :Dan vraag ik me af, wat zou er gebeurd zijn als ze wel in hadden geslagen?Ik denk niet dat de brokstukken zijn ingeslagen, anders had het bericht dat wel gemeld.
Most meteoroids disintegrate when entering the Earth's atmosphere. However an estimated 500 meteorites ranging in size from marbles to basketballs or larger do reach the surface each year; only 5 or 6 of these are typically recovered and made known to scientists. Few meteorites are large enough to create impact craters. Instead, they typically arrive at the surface at their terminal velocity (free-fall) and, at most, create a small pit.
Helaas geen digitale foto's van zeker?Harry Siereveld schreef:Voor die mensen die de waarneming als komkommernieuws willen afdoen:
Wij hebben de 'vallende ster' zoals onze kinderen dat noemen op de bewuste avond gezien toen wij op de camping in Istrie (Porec) zaten.
U heeft dus gezien:Het object had een behoorlijk duidelijke staart en was op het oog groter dan door ons eerder waargenomen meteo***** (* = invullen wat u wetenschappelijk juist vindt)