DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Pc wil niet opstarten

Let je wel op dat je de goede socket neemt, en dat je werkgeheugen ook met het nieuwe moederbord kan werken, en dat je er eentje met een AGP gleuf pakt als je video-kaart een AGP is, etc. etc.

Je kunt het ook zo zien, voor 200 euro maak je van je drie jaar oude pc, weer een nieuwe pc, maar het is je eigen keuze.
High-Voltage

@ Cycloon, nou heeft mijn nieuwe pc een onboard videokaart (die ik binnenkort ga upgraden naar een echte videokaart), maar wat ik kan herrinneren van mijn oude pc's hadden die geen 15 pin VGA adapter behalve van de videokaart, dus, ook al kan hij opstarten zonder videokaart, hoe zie je dan het scherm?
Je ziet je scherm niet. Bij de POST zal je ook de melding krijgen dat ie geen VGA device gevonden heeft. Vermoedelijk start ie dan ook niet verder op. Zelfde als opstartenzonder processor, alleen hier kan je de melding visueel zien.

Geheugen, processor enz is allemaal "randapparatuur" voor je mobo, dus als één van die dingen ontbreekt wil ie evengoed nog beginnen met opstarten, maar zal ie gewoon even melden dat dat onderdeel niet aanwezig is en dat ie niet deftig kan opstarten.
Sjakko

Goed, het nieuwe moederbord zit erin. Hoe krijg ik nu Windows geïnstalleerd? Ik heb de boot priority al veranderd zodat hij eerst van de cd zou moeten opstarten. Verder heb ik niks veranderd aan de BIOS. Normaal is het dan een kwestie van XP cd erin, pc aan en dan moet je op een toets drukken om de cd op te starten. Nu vraagt hij daar helemaal niet om. Hij gaat naar een scherm waarbij ik moet kiezen tussen veilige modus, normaal opstarten enzovoorts. In de BIOS wordt de cdrom drive wel gedetecteerd. Wat nu?
High-Voltage

Nog eens opnieuw proberen? Dat is toch de juiste manier, de vraag is natuurlijk wel wanneer je je CD erin geduwd hebt. Probeer nog maar eens opnieuw als de CD al in de lezer zit.
Sjakko

Ik heb het al een paar keer geprobeerd en de cd zat erin voordat ik hem aanzette. Dit lijkt me niet hardwarematig. Je kunt ook weinig fout doen als je een nieuw moederbord aansluit. Dat ding was zo goed als gelijk aan de oude. Komt het misschien omdat ik drivers mis?
High-Voltage

Er wordt nog niet gesproken van drivers op dat moment. En zelfs zonder drivers kan je nog opstarten, hoe wil je anders ooit een driver installeren? :D De dingen die essentieel zijn heeft Windows aan boord.
Sjakko

Man, niemand een idee? Ik weet zeker dat het moederbord goed zit.
Ruben01

Goed, het nieuwe moederbord zit erin. Hoe krijg ik nu Windows geïnstalleerd? Ik heb de boot priority al veranderd zodat hij eerst van de cd zou moeten opstarten. Verder heb ik niks veranderd aan de BIOS. Normaal is het dan een kwestie van XP cd erin, pc aan en dan moet je op een toets drukken om de cd op te starten. Nu vraagt hij daar helemaal niet om. Hij gaat naar een scherm waarbij ik moet kiezen tussen veilige modus, normaal opstarten enzovoorts. In de BIOS wordt de cdrom drive wel gedetecteerd. Wat nu?
Heb je al eens geprobeert om normaal op te starten, ik heb niet gans de topic doorgelezen maar aan de laatste posts zie ik dat het probleem bij je moederbord zat. Je OS staat dus nog op je harde schijf, waarom moet je dan prutsen met die CD ?

Als ik fout ben dan zeg je het maar direct, dan ga ik morgen de ganse topic eens proberen doornemen :D .
High-Voltage

Is het een zwart schermpje met witte letters of eerder een blauw geval? Want dat blauw geval wordt vanaf de CD geladen. Nog voor dat schermpje verschijnt moet er iets komen van "boot from ... CDROM" ofzoiets. Dit kan zowel onderaan je scherm staan (als je dat overzicht krijgt van je peripheral toestanden) als ook op een nieuw scherm verschijnen. Kijk voor de zekerheid je bootsequence nog eens na, misschien ben je hem vergeten te saven.
Ruben01 schreef:Heb je al eens geprobeert om normaal op te starten, ik heb niet gans de topic doorgelezen maar aan de laatste posts zie ik dat het probleem bij je moederbord zat. Je OS staat dus nog op je harde schijf, waarom moet je dan prutsen met die CD ?

Als ik fout ben dan zeg je het maar direct, dan ga ik morgen de ganse topic eens proberen doornemen :D .
Is een optie natuurlijk!

Persoonlijk vind ik zoiets niet erg netjes... Nieuw mobo = verse instal. Je zal zowieso nieuwe drivers moeten installen enz.
Sjakko

Het is een zwart scherm met witte letters. Boot sequence staat echt goed. Dat voorstel om vanaf cd op te starten verschijnt simpelweg niet. Ook als ik handmatig probeer van de cd op te starten door op F11 te drukken gaat hij naar dat scherm toe.
Sjakko

Blijkbaar gooide de tweede cd-drive roet in het eten. Die is er nu uit en nu lukt het. Op het moederbord (asrock K7S41GX) zit trouwens een onboard videokaart. De externe is een Ati Radeon 9200. Welke kan ik beter gebruiken?
DePurpereWolf

Een video-kaart is vrijwel altijd beter omdat je onboard video chipje geen eigen geheugen heeft, maar dan van de ram gebruikt.

hier: http://ati.amd.com/products/radeon9200/radeon9200/specs.html

staat dat hij 128 of 256 mb heeft, dus het is geen trage kaart.
Sjakko

Okee jongens, bedankt allemaal. De pc is nu in orde en het heeft maar 49euro gekost.
Cycloon

@ Cycloon, nou heeft mijn nieuwe pc een onboard videokaart (die ik binnenkort ga upgraden naar een echte videokaart), maar wat ik kan herrinneren van mijn oude pc's hadden die geen 15 pin VGA adapter behalve van de videokaart, dus, ook al kan hij opstarten zonder videokaart, hoe zie je dan het scherm?

Euhm ja idd, ff niet bij stilgestaan dat je natuurlijk een poort moet hebben om je scherm op aan te sluiten :D , maar goed, theoretisch is elke processor in staat om beelden te renderen.
DePurpereWolf

Dan verander ik de titel zodat het antwoord erin staat, leuk voor het nageslacht. :D

Terug naar “Informatica en programmeren”