albert davinci
Artikelen: 0

Re: Gras maaien en feestdagen

Ik vroeg me eigelijk af of je in België je gras mag maaien op een feestdag. Ik was vandaag het gras aan het maaien en m'n buurvrouw komt zeggen da'k moet stoppen omdat het een feestdag is (kheb gewoon verder gedaan pi.gif ). Maar nu ik een beetje googlede vond ik daar echter niks van terug. Klopt dit eigelijk wel of niet?
Moest die vrouw tegen mij zagen dan zou ik haar eventjes uitleggen dat ik wel mijn gras moet maaien op deze dag omdat ik de overige dagen moet werken. 8-)

Was dit de 21ste? Dat is een Belgische nationale feestdag, op papier althans. In de praktijk lijkt het enkel een excuus om verlof te krijgen.

De meeste Belgen kennen niet de reden van deze 'feestdag' (iets met troonbestijging van de 1ste Belgische koning), ik heb er ook weinig van gemerkt buiten het feit dat de winkels dicht waren (ik was overdag dan wel in Nederland). Voor het station in Leuven werd zandvolley georganiseerd, volgens mij met commerciële intenties.

De toekomstige premier van Vlaanderen wist ook niet wat de reden is van deze feestdag en kende zelfs het eigen volkslied niet: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20...ie_laurant.html
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
ypsilon

Zouden de politieagenten hier ook daadwerkerlijk voor bekeuren?
Maar nee, ik denk dat ze het al van de gekke zouden vinden dat ze moeten komen (wat ze trouwens verplicht zijn als ze opgebeld worden). Tenzij je natuurlijk je gras afmaait om een uur of drie 's nachts, dan valt het onder nachtlawaai 8-)
De meeste Belgen kennen niet de reden van deze 'feestdag' (iets met troonbestijging van de 1ste Belgische koning), ik heb er ook weinig van gemerkt buiten het feit dat de winkels dicht waren (ik was overdag dan wel in Nederland). Voor het station in Leuven werd zandvolley georganiseerd, volgens mij met commerciële intenties.

De toekomstige premier van Vlaanderen wist ook niet wat de reden is van deze feestdag en kende zelfs het eigen volkslied niet:
[off-topic]Het is de eedaflegging van Leopold I pi.gif Maar dat weet ik eigenlijk ook alleen maar omdat ik toevallig de RTBF-reportage zag waarin men hem de vraag stelde.

Ik ben trouwens geen fan van Leterme, maar ik ken zelf ook maar een paar regels van het volkslied, in het Nederlands welteverstaan, in het Frans heb ik er geen gedacht van. Ik vind het trouwens een lelijk volkslied (en dat vind ik ook van de Vlaamse leeuw).[/off-topic]
Tom.

Ik besef eigenlijk nu pas dat ik nieteens het duuntje van het Belgische volkslied ken. 0.0

Ik kan me er niks bij voorstellen. pi.gif Best vreemd als je toch erg dicht bij België woont...?

'T Nederlandse ken ik wel! ^_^

-Zingt- Zo, nu ben ik de enige gebruiker van 't forum. xD 8-)
Klintersaas
Social:

[off-topic]Ik vind het trouwens een lelijk volkslied (en dat vind ik ook van de Vlaamse leeuw).[/off-topic]
Ik deel je mening. Ik vind de Marseillaise veel mooier.
Tom. schreef:Ik besef eigenlijk nu pas dat ik nieteens het duuntje van het Belgische volkslied ken. 0.0

Ik kan me er niks bij voorstellen.
Hier vind je de tekst en hier de muziek.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Maarten CH

Ger schreef:Jezus Christ, wat een betutteling, if I may say so. We hebben hier in Nederland ook wel eens van die, uhm, niet-al-te-veel-voor-andere-opvattingen-openstaande mensen die gaan zeuren als je op zondag je ramen lapt, maar tenzij je in een zogenaamde zwarte-kousen gemeente woont is er niemand die zich daar aan stoort.

De zondagsrust is iets dat voortvloeit uit de christelijke geloofsovertuigingen en ik vind het niet juist dat dit per wet of APV oid geregeld wordt. Dat je niet 's avonds laat nog eens het gras gaat maaien is een kwestie van sociaal zijn naar de buren. Ook kan ik me daarbij nog voorstellen dat er een APV voor nodig is, maar voor zon- en feestdagen vind ik dat echt enorm overdreven.
Tsja, het kan lastig zijn maar als je het weet dan kan je er ook rekening mee houden. Hier doen ze ook nog behoorlijk aan zondagrust. Dan zijn de wasmachines in de kelder dus ook echt afgesloten en stofzuigen is zeker ongepast. Koopzondagen doen ze hier dus ook niet aan.

Ik ben zelf 0,0 gelovig en heb dus ook helemaal niks met "de rustdag" maar eigenlijk vind ik het best lekker zo! Aan de gestresstheid van veel mensen te zien kunnen ze wel een dan rust gebruiken ipv van door volgepropte winkelstraten met tassen te zeulen. Ik vind het dan ook onzin om de "gewone" winkels 7 dagen per week open te houden. Als er 1 supermarkt open is, bv op het station, dan is dat erg handig. De meeste steden hebben toch ook een koopavond.
albert davinci

Ik hecht er veel waarde aan dat we één vrije dag in de week met zo veel mogelijk mensen vrij hebben. Dat hoeft van mij zeker niet de zondag te zijn, het zou eveneens de zaterdag mogen zijn.

Een groot voordeel van zo'n min of meer collectieve vrije dag is dat mensen makkelijk met elkaar kunnen afspreken, aan sportwedstrijden mee kunnen doen enz.

De zondagsrust omdat het de dag des heeres is, daar krijg ik de kriebels van. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Symone

Ik vind het geluid van de grasmaaier van de buren twee huizen verderop toch echt een stuk minder 'belastend' dan de schlagers die mijn buren soms draaien... óók op zondag :D .
albert davinci

Ik leef met je mee :D

Terug naar “Rechtswetenschappen”