Naar aanleiding van dit.
Zijn er onderzoeken die een verschil in effectiviteit aantonen? Wat zijn in dat geval de oorzaken? Is dit niet afhankelijk van het individu?
Zelf leer ik volgens net zo goed van een computerscherm als van papier. Soms helpt software zelfs enorm bij het leren. Wanneer je bijvoorbeeld de anatomie moet bestuderen dan is het enorm veel werk om de juiste plaatjes te vinden. Wanneer er bijvoorbeeld 2 structuren op hetzelfde plaatje moeten staan dan moet je nu in de index beide structuren opzoeken, nagaan welke bladzijden overéénkomen en dan pas kan je de plaatjes bekijken waar een computer direct de juiste plaatjes kan selecteren.
Zelfs als je maar één structuur hoeft te zoeken dan scheelt goede software enorm veel tijd. Je hoeft niet naar een index te bladeren, getallen te onthouden, plaatjes bekijken, weer terug naar de index, weer terug getallen onthouden en plaatjes bekijken enz. (soms meer dan 20 plaatjes).
Via een computer kan je in de documenten met meerdere lagen werken, bij moeilijke woorden acroniemen gebruiken, links toevoegen enz.
Ik stel zeker niet dat boeken geen waarde meer hebben maar het gaat mij te ver om te stellen dat het leren uit een boek beter werkt dan het leren van een computerscherm.