Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Assassinator
Artikelen: 0

Meteoriet over kroati

Ik zag laatst dit kleine filmpje van een Kroatische nieuwszender. http://www.dumpert.nl/mediabase/22172/35cd3a4e/index.html

Is dit inderdaad een meteoriet? Zo niet: wat is het dan wel?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Klintersaas
Social:

Re: Meteoriet over kroati

Dat ziet er inderdaad uit als een komeet (géén meteoriet). Het verschil?

Een komeet is een klein hemellichaam van ijs, gas en stof.

Een meteoriet is het deel van een meteoroïde dat op aarde inslaat.

Een meteoroïde is een stofdeeltje, stukje steen of een stukje ijs dat door de ruimte zweeft (een stukje van een komeet bijvoorbeeld).

Een meteoor is een kortstondig lichtspoor aan de hemel dat men ziet wanneer een meteoroïde op ca. 100 km hoogte met een enorme snelheid in de atmosfeer van de Aarde terecht komt.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Assassinator

Ok, komeet :D Nu vraag ik mij af, scheerde deze langs de aarde of is deze ook daadwerkelijk ingeslagen? Hoe groot was deze komeet?

- Robert Heinlein -
Klintersaas
Social:

Volgens deze site was het een langsscherende meteoriet (fout, een meteoroïde of een komeet) die op anderhalve kilometer hoogte in twee stukken brak. Ik denk niet dat de brokstukken zijn ingeslagen, anders had het bericht dat wel gemeld.

edit: Deze echter onbetrouwbare site geeft ook nog volgende informatie:
Quick facts: de snelheid was zo'n 200.000 kilometer per seconde, de flitssterkte tijdens de explosie op 1,5km hoogte was 300 tot 400 megawatt.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Jan van de Velde
Moderator

Dat ziet er inderdaad uit als een komeet
Die worden toch meestal gedefinieerd als zó groot dat er van Kroatië inmiddels weinig meer over zou zijn na de inslag.
Deze echter onbetrouwbare site geeft ook nog volgende informatie:

Quick facts: de snelheid was zo'n 200.000 kilometer per seconde, de flitssterkte tijdens de explosie op 1,5km hoogte was 300 tot 400 megawatt.
Inderdaad onbetrouwbaar. 200 000 km/s is tweederde van de lichtsnelheid. 200 000 km/h is redelijker voor een komeet :D

Kortom, een bovengemiddeld grote meteoroïde. Zeer waarschijnlijk een stukje van de komeet Swift-Tuttle, dus van de Perseïden-zwerm waarvan we maandag 13 augustus net ná zonsopkomst het maximum gaan beleven. Vroeg opstaan of laat opblijven dus.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Klintersaas
Social:

Die worden toch meestal gedefinieerd als zó groot dat er van Kroatië inmiddels weinig meer over zou zijn na de inslag.
Inderdaad, ik raakte verstrikt in mijn eigen uitleg. Het is natuurlijk een meteoroïde (maar toch geen kleintje).

RobertJ

Komkommertijd waarschijnlijk. Het beeld waarmee ze openen is namelijk vorig jaar al gemaakt in Mexico op de 22ste september, en dan gaat het niet om een meteoriet maar waarschijnlijk om een jet met zijn na-brander aan.

http://www.youtube.com/watch?v=8mbA606ZRWI...ted&search=
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
Assassinator

Die "facts" vond ik ook al onredelijk klinken dat ik ze maar niet in de start post plaatste.
Volgens deze site was het een langsscherende meteoriet (fout, een meteoroïde of een komeet) die op anderhalve kilometer hoogte in twee stukken brak. Ik denk niet dat de brokstukken zijn ingeslagen, anders had het bericht dat wel gemeld.
Dan vraag ik me af, wat zou er gebeurd zijn als ze wel in hadden geslagen?

- Robert Heinlein -
Jan van de Velde
Moderator

Ik denk niet dat de brokstukken zijn ingeslagen, anders had het bericht dat wel gemeld.
Dan vraag ik me af, wat zou er gebeurd zijn als ze wel in hadden geslagen?
Die brokstukken zijn echt wel ingeslagen als die filmpjes waar zijn. Maar dat hoeft daarom nog niemand te merken. Zulke geweldig grote stukken zijn dat niet persé, en tegen de tijd dat ze "inslaan" is er van de snelheid meestal ook iet veel meer over :

http://en.wikipedia.org/wiki/Meteorite
Most meteoroids disintegrate when entering the Earth's atmosphere. However an estimated 500 meteorites ranging in size from marbles to basketballs or larger do reach the surface each year; only 5 or 6 of these are typically recovered and made known to scientists. Few meteorites are large enough to create impact craters. Instead, they typically arrive at the surface at their terminal velocity (free-fall) and, at most, create a small pit.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
RobertJ

Inderdaad en tegen die tijd zijn het ook niet de helder oplichtende objecten meer.

En ik heb er weer een gevonden, ik wist niet dat Valencia in Kroatie lag. Datum van dit filmpje is trouwens 7 februari 2007.

http://www.youtube.com/watch?v=EydCq3It5I8...ted&search=

En dat geldt dus ook voor Madrid (8 februari 2007)

http://www.youtube.com/watch?v=dx8-42JH0G4...ted&search=

Zoals ik al eerder schreef, komkommertijd.

Edit: Ik heb alleen het tweede meteor clipje nog niet gevonden, maar het zijn in ieder geval geen beelden vanuit Kroatie.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
Brinx
Lorentziaan

Uitleg wordt gegeven op http://www.spaceweather.com/ . Het artikel daar (van 31 juli 2007) linkt ook naar het originele verhaal van 26 juli 2007, waarin archiefbeelden van een andere, eerder waargenomen bolide worden gebruikt.
Harry Siereveld

Voor die mensen die de waarneming als kokommernieuws willen afdoen:

Wij hebben de 'vallende ster' zoals onze kinderen dat noemen op de bewuste avond gezien toen wij op de camping in Istrie (Porec) zaten. Het object had een behoorlijk duidelijke staart en was op het oog groter dan door ons eerder waargenomen meteo***** (* = invullen wat u wetenschappelijk juist vindt)
Jan van de Velde
Moderator

Harry Siereveld schreef:Voor die mensen die de waarneming als komkommernieuws willen afdoen:

Wij hebben de 'vallende ster' zoals onze kinderen dat noemen op de bewuste avond gezien toen wij op de camping in Istrie (Porec) zaten.
Helaas geen digitale foto's van zeker?

Ik denk niet dat we in het algemeen twijfelden aan het feit dat er zoiets was gebeurd. Zoiets verzin je niet op een nationaal nieuws, want dan vraagt heel het land zich af waarom zij het niet hebben gezien. Alleen de beelden zijn afkomstig van andere boliden.
Het object had een behoorlijk duidelijke staart en was op het oog groter dan door ons eerder waargenomen meteo***** (* = invullen wat u wetenschappelijk juist vindt)
U heeft dus gezien:

een grote meteoor,

dat is het lichtspoor van een meteoroïde, (veroorzaakt door gloeiende luchtmoleculen en stofjes van de meteoroïde zelf, heet vanwege de wrijving als gevolg van de enorme snelheid), die zelf te klein is om zichtbaar te kunnen zijn.

De meteoroïde is een brokstuk(je) van een komeet

en het restant heet een meteoriet, en ligt nu ergens op of in de grond

Als het komend weekeinde, en vooral van zondag op maandag, fatsoenlijk weer is, kijk dan 's nachts eens op een donkere plek naar de noord-oostelijke hemel. Grote kans op een meteoroïde elke paar minuten. Allemaal brokstukjes, vaak niet groter dan zandkorreltjes, van de komeet Swift-Tuttle. De zogenoemde Perseïden-zwerm. Gezien het tijdstip van het jaar was de Istrische "vallende ster" waarschijnlijk een wat groter lid van deze familie.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”