Dietvoeding en -drank kunnen voor kinderen leiden tot overeten en zwaarlijvigheid.
Lees meer ... EOS
Die snap ik niet... als ze énkel dat voedsel binnen krijgen, en ze weten niet beter, dan gaan ze toch niet ineens meer eten?Onderzoekers van de Universiteit van Alberta in Canada stellen dat dieren een link leren leggen tussen de smaak van voedsel en het aantal calorieën, dus de energie die het bevat. Kinderen die laagcalorische versies eten van voeding die normaal veel calorieën bevat, kunnen vervormde verbanden leggen tussen smaak en calorieën, met als gevolg dat ze beginnen te overeten.
Maar... welk kind gaat als 't van huis uit is opgegroeid met lightproducten, ineens 'zware' producten gebruiken? En dan ook nog in dezelfde hoeveelheid? En welke ouder geeft z'n kind enorme hoeveelheden 'omdat het een lightproduct' is? Ouders die voor laag calorisch voedsel kiezen, denken over het algemeen wel na wat ze hun kind voorschotelen, lijkt me.Ik denk dat ze dat inderdaad bedoelen, en er zit ook wel iets logisch in: Als je gewend bent straffeloos dagelijks 2 liter cola light te drinken, en dat stug voorzet met gewone cola kom je ongetwijfeld aan.
Ongetwijfeld, maar dan zijn ze inmiddels wel ontzettend dik en is het lichaam gewend aan die 'over'toevoer aan calorieën.Maar wat het echt interresant maakt: Als je die kinderen nou juist extreem calorierijke varianten van voedsel voortzet, en ze dit later vervangen door voedsel met de normale hoeveelheid calorien, vallen ze dan ook als een gek af?
Wat er dus volgens mij gezegd wordt is dat, als je jonge kinderen dieetvoedsel geeft, dat ze dan op latere leeftijd niet in staat zijn om onbewust te "herkennen" (via smaak) of voeding veel of weining calorieen heeft. En dus teveel van hoog-calorische voeding eten.Kinderen die laagcalorische versies eten van voeding die normaal veel calorieën bevat, kunnen vervormde verbanden leggen tussen smaak en calorieën, met als gevolg dat ze beginnen te overeten.
Dat eerste, de twijfelachtigheid m.b.t. dat onze "trek" altijd met een behoefte te maken heeft, daar ben ik het mee eens en is volgens mij ook waar. Dat tweede vind ik echter geen geldig argument om het eerste te ondersteunen. De onderliggende mechanismen van het proces "trek hebben tengevolge van een bepaalde behoefte en dus naar een specifiek voedingsmiddel grijpen" zijn m.i. niet bewust. Je kunt je achteraf, of ten tijde van het voelen van een bepaalde trek in een voedingsmiddel afvragen: "waar komt dat vandaan, zou ik een bepaald tekort hebben aan bepaalde voedingsstoffen?". Maar de trek zelf wordt veroorzaakt door iets anders, niet het jezelf bewust zijn van een tekort aan voedingsstoffen.Het is bij mensen inderdaad een lastige kwestie. Vaak hebben we trek in een of ander voedingsmiddel, maar of dat ermee te maken heeft dat daar iets in zit wat we op dat moment nodig hebben is twijfelachtig. Zin hebben in kaas, biefstuk of jus d'orange zijn toch tamelijk bewuste processen, terwijl het nauwelijks mogelijk is om bewust een tekort aan calcium, ijzer of vitamine c vast te stellen.
Uit ander onderzoek blijkt dat eiwitten veel hongerstillend zijn dan koolhydraten. Het zou kunnen dat daarom het Atkins dieet werkt. Probeer maar is 1000 calloriën aan vlees weg te werken, en probeer eens de volgende dag hetzelfde te doen met chips/patat/aardappelen.
Klopt. Er zijn receptoren die op eiwitten reageren en signalen sturen naar de hersenen dat je verzadigd bent. Het eten van veel koolhydraten die een hoge glycemische index hebben resulteert direct in een stijging van de glucosespiegel maar kan, bijvoorbeeld een kwartier later, resulteren in een daling van de glucosespiegel tov vóórdat je die koolhydraten at. Dat stimuleert vervolgens weer verder de eetlust.Uit ander onderzoek blijkt dat eiwitten veel hongerstillend zijn dan koolhydraten. Het zou kunnen dat daarom het Atkins dieet werkt. Probeer maar is 1000 calloriën aan vlees weg te werken, en probeer eens de volgende dag hetzelfde te doen met chips/patat/aardappelen.
Bij eiwitten ben je sneller verzadigd, en belangrijker, je krijgt minder snel honger omdat bij suiker (ook koolhydraten) er meer adrenalyne het lichaam ingespoten wordt door de alvleesklier waardoor je eerder een laag suikerspiegel en dus een hongersignaal krijgt van de hersens.
Dat vraag ik mij ook afIk vraag me, net zoals Benm, ook af of de vergelijking met ratten in dit geval wel opgaat. Is onze smaakconditionering sowieso niet al om te janken? Ik bedoel, werken bepaalde natuurlijke mechanismen bij ons nog wel? Zijn we inmiddels door onze leefgewoontes niet doof voor de signalen van het lichaam? Hoe vaak voelen zwangere vrouwen daadwerkelijk nog een onbedwingbare trek in zure bommen (voor ijzer), om maar eens een voorbeeld te noemen?
Zoiets vind ik extreem kort door de bocht... zeker voor sommige producten lijkt me dat 'meer innemen' een onzinnige aanname. Het equivalent van een fles gewone cola aan calorien is zo'n beetje een kubieke meter cola light. Mij maak je niet wijs dat iemand dat wegkrijgt op een dag.Er zijn heel veel onderzoeken geweest naar het nut van light produkten, maar het resultaat is nul komma droppie. Mensen die light eten of drinken die doen dat meer, resultaat is 0.
Daarin zie ik zeker wel waarheid, in de 'wilde natuur' met haar schaarstes is het uiteraard gunstig om datgene te eten dat de meeste calorien levert. Zo'n voorkeur is dan eerder genetisch bepaald, dan dat er sprake is van dat mensen in hun (vroege) leven leren welke voedingsmiddelen veel of weinig nutrienten aanleveren.Men denkt dat in de evolutie bepaald is dat degene die houden van voedsel met veel calloriën een grotere overlevingskans hebben, waardoor bijna ieder mens callorierijk voedsel lekker vindt (denk aan vet, chocolade, suikers).
Ik heb het hier al eens gezegd, ik steun ook deze bekende theorie. Je ziet eveneens dat we van nature als kind een hekel hebben aan bitter en laat nu net giftige planten bitter zijn.Men denkt dat in de evolutie bepaald is dat degene die houden van voedsel met veel caloriën een grotere overlevingskans hebben, waardoor bijna ieder mens callorierijk voedsel lekker vindt (denk aan vet, chocolade, suikers).