Ik heb nog een beetje informatie, helaas niet over opleidingsniveau, wel over IQ. (Wat mogelijk meer zegt? I.i.g. correleert IQ ook met het bereikte opleidingsniveau, analytisch denken, SES, etc.) Ik heb een aantal significante correlaten, ik ken niet de exacte grootte en (uiteraard) niet de richting van het verband. Ik beperk me hier tot hetgene wat betrekking heeft op gezondheid. We kunnen misschien naar extra onderzoek uitkijken voor hetgeen we interessant vinden.
Correleren positief met IQ:
specifiek dieet volgen, gezondheid (algemeen, fysiek en psychologisch), levensduur, myopie, beroepsstatus, sociale vaardigheden, waarden en attituden
(De laatste vermeld ik omdat ze mogelijk een verklaring geven waarom men minder ongezond gedrag stelt.)
Correleren negatief met IQ:
Ongevallen, instemtendens, alcoholisme, crimineel gedrag, impulsiviteit, kindersterfte, psychoticisme, roken
(Ook hier een paar zaken die een verklaring kunnen bieden voor o.a. roken en ander ongezond gedrag: impulsiviteit en instemtendens.)
Daarnaast speelt, denk ik, ook een rol dat hoger opgeleiden vaak een beroep uitoefenen waarvoor een hoger salaris wordt ontvangen, waardoor gezondere (vaak duurdere) voeding makkelijker te verkrijgen is.
Dat lijkt me een een goede hypothese. Je moet in aanmerking nemen dat sigaretten pakweg een jaar of twintig terug helemaal zo duur nog niet waren, en eenmaal je verslaafd bent wordt het een stuk moeilijker er van af te geraken. Het staat dus niet haaks op bovenstaande.
Zouden hoger opgeleiden minder ontvankelijk zijn voor groepsdruk?
Ook dat lijkt me zeker een mogelijke determinant, zeker als we kijken naar de correlaten met IQ.