Jekke
Artikelen: 0

NaH

Is NaH een sterke base of is dit een fout in mijn cursus en is de prof een O vergeten te typen?

Edit: uiteraard gaf wikipedia antwoord, had er niet aan gedacht. Sterke base dus.
stoker

Re: NaH

\(NaH \rightarrow Na^++H^-\)
ipv
\(H^+\)
bij een zuur. Die negatieve lading is zeer onstabiel, dus het ion is maar al te blij als ie een
\(H^+\)
kan strikken.

en zo;
\(H^++H^- \rightarrow H_2\)

dat is toch wat ik er van denk.
leen

Een sterke base is een base die in een waterige oplossing volledig in ionen dissocieert.

De bekendste basen zijn hydroxides:o.a. Natriumhydroxide

Andere voorbeelden van sterke basen zijn: natriumhydride (NaH), natriumamide (NaNH2) en lithiumdiisopropylamide. Ook deze basen zijn zo sterk dat ze meteen met water reageren en dan OH--ionen leveren

NaH + H2O ---> NaOH + H2
stoker

Een sterke base is een base die in een waterige oplossing volledig in ionen dissocieert.
Voor hydroxiden heb je gelijk, maar niet voor andere sterke basen. En een base hoeft niet oplosbaar te zijn in water.

NaH hoeft niet per se reageren tot NaOH om basische eigenschappen te hebben.
Jekke

superslayer schreef:Voor hydroxiden heb je gelijk, maar niet voor andere sterke basen. En een base hoeft niet oplosbaar te zijn in water.

NaH hoeft niet per se reageren tot NaOH om basische eigenschappen te hebben.
Ik denk het ook niet, op wikipedia staat immers dat de reacties met NaH gebeuren aan het oppervlak van de vaste stof, omdat het niet oplosbaar is.

(Het examen is hoe dan ook achter de rug.)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”