Zelfkennis? ²weinig mensen vinden zichzelf fotogeniek, en weinig mensen vinden hun stem echt mooi op band. Misschien moeten we eens op zoek naar een passende naam voor deze neiging.
Zelfinacceptatie?
Moderator: Rhiannon
Zelfkennis? ²weinig mensen vinden zichzelf fotogeniek, en weinig mensen vinden hun stem echt mooi op band. Misschien moeten we eens op zoek naar een passende naam voor deze neiging.
Dat idee had ik ook.Dit lijkt me moeilijk, want ik geloof dat Erik Leppen niet meteen een echte fobie heeft t.o.v. foto's van zichzelf of opnamen van zijn stem, maar het soort afkeer dat velen van ons voelen: weinig mensen vinden zichzelf fotogeniek, en weinig mensen vinden hun stem echt mooi op band.
Volgens mij bestaat hier al een term voor, maar ik kan hem niet zo direct vinden. Ik zal eens gaan spitten.Misschien moeten we eens op zoek naar een passende naam voor deze neiging.
Nu ja, ik vond atelofobie (angst om niet perfect te zijn) eigenlijk zo gek nog niet in dat verband.Dit lijkt me moeilijk, want ik geloof dat Erik Leppen niet meteen een echte fobie heeft t.o.v. foto's van zichzelf of opnamen van zijn stem, maar het soort afkeer dat velen van ons voelen: weinig mensen vinden zichzelf fotogeniek, en weinig mensen vinden hun stem echt mooi op band. Misschien moeten we eens op zoek naar een passende naam voor deze neiging.
Achter (bijna) elke specifieke fobie schuilt volgens mij een diepere angst. In dat opzicht is atelofobie dus een te algemene term voor hetgeen ze hier bedoelen. Immers de angst niet perfect te zijn, kan zich op veel meer manieren uiten.Nu ja, ik vond atelofobie (angst om niet perfect te zijn) eigenlijk zo gek nog niet in dat verband.
Excuus als het negatief overkwam. Overigens kwamen je uitgebreide toelichtingen helder over.overigens
Uiteraard, maar in dit geval zie ik er toch geen.Overigens en trouwens meldde je als synoniem. Ik denk dat synoniemen vrijwel altijd ruimte laten voor nuanceverschillen.
Aan jou om ermee te beginnen. Verlating (niet in de betekenis van achterlaten) is misschien ook een alternatief.Uitstel komt verdraaid goed in de buurt maar ik heb het nergens binnen de fysica toegepast gezien.
De neef/nicht van je neef/nicht is je aangetrouwde neef/nicht. Als je de andere richting uitdenkt ben je natuurlijk zélf de neef/nicht van je neef/nicht.Moet er volgens jullie een woord bestaan voor de neef/nicht van een neef/nicht? Ik noemde die personen altijd 'achterneef/achternicht', maar blijkbaar zijn dat andere personen.
Je kunt vier soorten ooms hebben:Als iemand anders nog andere "taalgaten" kent, mag die persoon ze natuurlijk altijd hier posten.
Ik neem aan dat je daar "man" bedoelt.thermo1945 schreef:Je kunt vier soorten ooms hebben:
De broer van je vader
De vrouw van de zus van je vader
De broer van je moeder en
De man van de zus van je moeder
Op dezelfde manier hebben we ook vier verschillende tantes.
We kunnen hier acht woorden gebruiken waar we we er maar twee hebben.
"Petemoei" is synoniem voor "peettante" of gewoon "meter", een vrouwelijke doopgetuige dus.In sprookjes hoor je nog wel eens (pete)moei
In het Nederlands heb je eveneens "kozijn" (zoon van oom of tante) en "neef" (zowel voor zoon van van broer of zus als voor zoon van oom of tante. Waar het ons wel aan ontbreekt is een aparte naam voor de dochter van een oom of tante, al wordt "kozijntje" af en toe ook wel voor een meisje gebruikt.Ook neven bestaan er minstens in vier soorten (Cousin en nephew)
Broerszoon, zusterszoon, beide zijn oomzegger
Oomszoon en tanteszoon zijn van 'jouw' generatie.
Als je vraag is of "vadersvader" en "moedersvader" officiële woorden zijn is het antwoord neen (en dat geldt trouwens ook voor "broerszoon", "tanteszoon", etc.) maar er zijn verscheidene officiële synoniemen voor "opa": "grootvader", "grootpapa", "bompa", en zat onofficiële synoniemen (pepe, opoe, grootva,...). In de meeste gezinnen krijgen de ouders van de vader en die van de moeder sowieso een andere naam, waaraan voor dat gezin een gevoel verbonden is. Een officiële naam erop plakken lijkt me dus weerom niet nodig.Ook zijn er twee opa's: vadersvader en moedersvader maar zijn die woorden officieel?? Het Zweeds kent farfar en morfar.
Je kunt zelf verzinnen hoe het met oma's gaat.
"opoe" betekent "oma", niet "opa"maar er zijn verscheidene officiële synoniemen voor "opa": "grootvader", "grootpapa", "bompa", en zat onofficiële synoniemen (pepe, opoe, grootva,...).
"opoe" betekent "oma", niet "opa" icon_wink.gif
Bovendien is "opoe" een officieel i.p.v. onofficieel synoniem (of toch in zoverre officieel dat het in de Van Dale staat).
Niettemin wordt in een aantal andere talen dat onderscheid wel gemaakt. Bv in Hindi.Ik vind het vrij onzinnig om voor elke oom een andere naam te gaan verzinnen.
Voor iets dergelijks kreeg ik strafpunten, Main Moderator. Zie onder mijn logo: al 40%.Woopsiedaisy
Voldoende, of wil je een volledig nieuw woord?feature
I znw (gelaats)trek; fig kenmerk o, hoofdtrek, (hoofd)punt o, glanspunt o, 'clou'; speciaal artikel o &; hoofdfilm of speelfilm (ook: ~ film); klankbeeld o (ook: radio ~);
II overg een beeld geven van, karakteriseren; laten optreden als ster, vertonen, brengen [een film &], speciale aandacht besteden aan;
III onoverg een rol spelen