ik vroeg mij gewoon af hoe spieren kunnen groeien?
ik heb eens iets gehoord dat er scheuren in je spier zouden komen of zo.
maar ik begreep het niet, dus graag uitleg.
Moderator: ArcherBarry
Mrtn schreef:Misschien bedoel je het volgende:
Als je traint of opeens een dag veel van je spieren vergt (verhuizen ofzo), laat je je spieren weten dat ze eigenlijk onder de maat zijn voor wat je van ze vraagt. Dit zet je spieren aan tot groeien..
Als je dit proces overdrijft, krijg je spierpijn (je krijgt spierpijn van het overbelasten, niet van het groeien). Spierpijn = scheurtjes in je spieren.
Om te voorkomen dat de spieren zich moeten herstellen en groeien tegelijkertijd (kunnen ze dit?), is spierpijn iets wat je niet wilt als je maximale spierontwikkeling wilt. Tegen spierpijn aan is dan het beste want dan hoeven je spieren zich niet bezig te houden met herstellen; alleen maar met groeien.
Onze voeding bevat meestal voldoende eiwitten om in die behoefte te voorzien. Wat vaak vergeten wordt is dat koolhydraten ook bij het opbouwen van spiermassa erg belangrijk is. Tijdens trainingen zijn het voornamelijk koolhydraten die verbruikt worden. Zonder de juiste energie, geen effectieve workout. Om terug te komen op de eiwitten. Een spier bestaat voornamelijk uit vocht en voor ca. 22% uit eiwitten en ca. 8% uit vet. Dit maakt de hoeveelheid energie die de spier bezit op ca. 1600 Kcal. Verder zijn er ca. 6 kcal. nodig om 1 gram spiermassa op te bouwen.Spierpijn is dus vaak een teken van groei en kan versneld worden door veel eiwitten en supplementen als creatine en aminozuren te gebruiken