jdr
Artikelen: 0

Re: Hoe grijpt het transcendentale in het materi

@Mechanieker.

Ik weet het, onderstaand is een flinke lap om door te werken, maar als je werkelijk zoekt naar waarheid denk ik dat het het wel degelijk waard is om eens door te nemen om je eigen visie er eens kritisch naast te leggen:
Spinoza schreef:PROP. XV. Whatsoever is, is in God, and without God nothing can be, or be conceived.

Proof.-Besides God, no substance is granted or can be conceived (by Prop. xiv.), that is (by Def. iii.) nothing which is in itself and is conceived through itself. But modes (by Def. v.) can neither be, nor be conceived without substance ; wherefore they can only be in the divine nature, and can only through it be conceived. But substances and modes form the sum total of existence (by Ax. i.), therefore, without God nothing can be, or be conceived. Q.E.D.

Note.-Some assert that God, like a man, consists of body and mind, and is susceptible of passions. How far such persons have strayed from the truth is sufficiently evident from what has been said. But these I pass over. For all who have in anywise reflected on the divine nature deny that God has a body. Of this they find excellent proof in the fact that we understand by body a definite quantity, so long, so broad, so deep, bounded by a certain shape, and it is the height of absurdity to predicate such a thing of God, a being absolutely infinite. But meanwhile by other reasons with which they try to prove their point, they show that they think corporeal or extended substance wholly apart from the divine nature, and say it was created by God. Wherefrom the divine nature can have been created, they are wholly ignorant ; thus they clearly show, that they do not know the meaning of their own words. I myself have proved sufficiently clearly, at any rate in my own judgment (Coroll. Prop. vi, and note 2, Prop. viii.), that no substance can be produced or created by anything other than itself. Further, I showed (in Prop. xiv.), that besides God no substance can be granted or conceived. Hence we drew the conclusion that extended substance is one of the infinite attributes of God. However, in order to explain more fully, I will refute the arguments of my adversaries, which all start from the following points :-

Extended substance, in so far as it is substance, consists, as they think, in parts, wherefore they deny that it can be infinite, or consequently, that it can appertain to God. This they illustrate with many examples, of which I will take one or two. If extended substance, they say, is infinite, let it be conceived to be divided into two parts ; each part will then be either finite or infinite. If the former, then infinite substance is composed of two finite parts, which is absurd. If the latter, then one infinite will be twice as large as another infinite, which is also absurd.

Further, if an infinite line be measured out in foot lengths, it will consist of an infinite number of such parts ; it would equally consist of an infinite number of parts, if each part measured only an inch : therefore, one infinity would be twelve times as great as the other.

Lastly, if from a single point there be conceived to be drawn two diverging lines which at first are at a definite distance apart, but are produced to infinity, it is certain that the distance between the two lines will be continually increased, until at length it changes from definite to indefinable. As these absurdities follow, it is said, from considering quantity as infinite, the conclusion is drawn, that extended substance must necessarily be finite, and, consequently, cannot appertain to the nature of God.

The second argument is also drawn from God's supreme perfection. God, it is said, inasmuch as he is a supremely perfect being, cannot be passive ; but extended substance, insofar as it is divisible, is passive. It follows, therefore, that extended substance does not appertain to the essence of God.

Such are the arguments I find on the subject in writers, who by them try to prove that extended substance is unworthy of the divine nature, and cannot possibly appertain thereto. However, I think an attentive reader will see that I have already answered their propositions ; for all their arguments are founded on the hypothesis that extended substance is composed of parts, and such a hypothesis I have shown (Prop. xii., and Coroll. Prop. xiii.) to be absurd. Moreover, anyone who reflects will see that all these absurdities (if absurdities they be, which I am not now discussing), from which it is sought to extract the conclusion that extended substance is finite, do not at all follow from the notion of an infinite quantity, but merely from the notion that an infinite quantity is measurable, and composed of finite parts : therefore, the only fair conclusion to be drawn is that infinite quantity is not measurable, and cannot be composed of finite parts. This is exactly what we have already proved (in Prop. xii.). Wherefore the weapon which they aimed at us has in reality recoiled upon themselves. If, from this absurdity of theirs, they persist in drawing the conclusion that extended substance must be finite, they will in good sooth be acting like a man who asserts that circles have the properties of squares, and, finding himself thereby landed in absurdities, proceeds to deny that circles have any center, from which all lines drawn to the circumference are equal. For, taking extended substance, which can only be conceived as infinite, one, and indivisible (Props. viii., v., xii.) they assert, in order to prove that it is finite, that it is composed of finite parts, and that it can be multiplied and divided.

So, also, others, after asserting that a line is composed of points, can produce many arguments to prove that a line cannot be infinitely divided. Assuredly it is not less absurd to assert that extended substance is made up of bodies or parts, than it would be to assert that a solid is made up of surfaces, a surface of lines, and a line of points. This must be admitted by all who know clear reason to be infallible, and most of all by those who deny the possibility of a vacuum. For if extended substance could be so divided that its parts were really separate, why should not one part admit of being destroyed, the others remaining joined together as before? And why should all be so fitted into one another as to leave no vacuum? Surely in the case of things, which are really distinct one from the other, one can exist without the other, and can remain in its original condition. As, then, there does not exist a vacuum in nature (of which anon), but all parts are bound to come together to prevent it, it follows from this that the parts cannot really be distinguished, and that extended substance in so far as it is substance cannot be divided.

If anyone asks me the further question, Why are we naturally so prone to divide quantity? I answer, that quantity is conceived by us in two ways ; in the abstract and superficially, as we imagine it ; or as substance, as we conceive it solely by the intellect. If, then, we regard quantity as it is represented in our imagination, which we often and more easily do, we shall find that it is finite, divisible, and compounded of parts ; but if we regard it as it is represented in our intellect, and conceive it as substance, which it is very difficult to do, we shall then, as I have sufficiently proved, find that it is infinite, one, and indivisible. This will be plain enough to all who make a distinction between the intellect and the imagination, especially if it be remembered, that matter is everywhere the same, that its parts are not distinguishable, except in so far as we conceive matter as diversely modified, whence its parts are distinguished, not really, but modally. For instance, water, in so far as it is water, we conceive to be divided, and its parts to be separated one from the other ; but not in so far as it is extended substance ; from this point of view it is neither separated nor divisible. Further, water, in so far as it is water, is produced and corrupted ; but, in so far as it is substance, it is neither produced nor corrupted.

I think I have now answered the second argument ; it is, in fact, founded on the same assumption as the first-namely, that matter, in so far as it is substance, is divisible, and composed of parts. Even if it were so, I do not know why it should be considered unworthy of the divine nature, inasmuch as besides God (by Prop. xiv.) no substance can be granted, wherefrom it could receive its modifications. All things, I repeat, are in God, and all things which come to pass, come to pass solely through the laws of the infinite nature of God, and follow (as I will shortly show) from the necessity of his essence. Wherefore it can in nowise be said, that God is passive in respect to anything other than himself, or that extended substance is unworthy of the Divine nature, even if it be supposed divisible, so long as it is granted to be infinite and eternal. But enough of this for the present.

http://arthurwendover.com/arthurs/spinoza/ethic10.html
Van jou zou ik graag horen waar Spinoza in deze volgens jou onzin loopt te verkondigen.

Met de bijnoot; dat mocht je wel werkelijk geinteresseerd zijn, maar het lastig vindt door de Engelse tekst te komen wil ik wel een moderne Nederlandse vertaling van deze stelling voor je inscannen.

In dat geval verwacht ik wel een serieuze overweging.
Veertje

Veertje, Wijsneus, allereerst: qrnlk heeft vrij adequaat alle onduidelijkheden die nog restte weggenomen volgens mij. Met bijna alles dat hij schrijft ben ik het eens.
Ja, maar de vragen die Wijsneus aan je stelde heeft hij niet beantwoord. Dat doe jij hieronder, behalve: hoe zit het met de gestuurde Brownse beweging (die niet bestaat)? En die jij aanvoerde als mogelijk "bewijs" ervoor dat de hele aarde bedekt zou zijn geweest door water?
Ik weet niets over wat God nodig heeft of niet. Ik weet alleen dat de ons bekende natuurwetten god op geen enkele manier hinderen of beperken, ondanks het feit dat vrijwel alle atheisten dit abusievelijk denken.
En daarmee is het dus vrij onzinnig om natuurlijke fenomenen aan te voeren om aan te tonen dat God in het materiele kan ingrijpen. Daar waar het niet uitkomt, of niet meer helemaal klopt, ga je dan namelijk bijvoorbeeld zeggen: ja, maar God heeft geen last van de wetten van de thermodynamica (zoals je in een eerdere post deed), het zou dus allemaal kunnen. Ja natuurlijk zou het allemaal kunnen als God zou bestaan, want hij is almachtig en kan dus alles. Waarom ga je je dan uiteenzetten met zoiets als protonenverval om de atheisten hier te overtuigen dat er natuurwetenschappelijke fenomenen zouden kunnen zijn, die, als ze eenmaal aangetoond kunnen worden, de verklaring voor God's ingrijpen zouden moeten leveren?
God zou specifiek voor een bepaalde klus zijn eigen interacties, straling en/of mechnismen kunnen fabriceren voor mijn part. Ze zullen vermoedelijk voor ons niet detecteerbaar zijn en dus niet vatbaar voor wetenschappelijke ontleding.
Mooi. Wat was de bedoeling van deze topic dan ook alweer?
De maagdelijke geboorte is wederom een eenvoudige stunt. God hoefde alleen in de baarmoeder van Maria wat te stoeien met moleculen en wellicht wat nuclear verval, straling en electrische ontlading om zo de juist DNA te creeren en deze naar de juiste plek te dirigeren. Allemaal keurig volgens de natuurwetten en de ruimte geboden door indeterminisme van nuclear verval e.d. Geen enkel punt, voor god, als god dat zo zou willen doen. Ook hier zijn natuurlijk tal van varianten mogelijk. Immers alles is in principe concreet mogelijk, god of geen god.
Precies, ALLES is mogelijk vanuit dat perspectief, maar dat wil niet zeggen dat ik het moet GELOVEN. (Terzijde: het op deze manier praten over de baarmoeder van Maria vind ik, als atheïst (geen "fanatieke" denk ik zelf, menig atheist heeft me hier al gevraagd waarom ik het toch altijd weer voor de gelovigen "opneem"), zelfs moeilijk te slikken. Voor mij gaat al het mooie van van het verhaal daarmee verloren. Ik WIL niet over Maria's baarmoeder of eierstokken nadenken, maar zie liever de gesymboliseerde onschuld. Merk ook op dat ik het hier blijkbaar niet kan laten om God met een hoofdletter te schrijven.........).
Merk verder aub op dat ik niets zeg over of 'een' god al dan niet daadwerkelijk zo heeft gehandelt, maar alleen dat 'een' god dat gemakkelijk zou kunnen doen zonder de natuurwetten zoals we die nu kennen te schenden. Vergeet dit aub niet want we zitten anders snel off-topic.
Uhm, dat zeg je inderdaad in je startpost, maar je zegt ook meer:
Het lijkt me dat met bovenstaande bewezen is dat het heel eenvoudig is om ons voor te stellen hoe het transcendentale ingrijpt op het materiele, en bovendien dat de moderne wetenschap alle ruimte biedt voor dit soort voorstellingen.
De moderne wetenschap heeft protonenverval nog niet bewezen. Hypothese dus. Dat wist je al, als je dat als "ruimte" wil betitelen, goed. De zaken die je aanvoert vallen niet onder de moderne wetenschap omdat de moderne wetenschap die heeft uitgesloten of nog niet kan steunen. Er is geen gestuurde Brownse beweging, en als God maagdelijke geboortes kan veroorzaken op de manier zoals jij het beschrijft, en dat zou "keurig volgens de natuurwetten zijn", dan zouden wij het ook moeten kunnen (waarom eigenlijk de behoefte om het over "keurig volgens de natuurwetten" te hebben als je vervolgens benadrukt dat God niet door de natuurwetten gehinderd wordt?)

Uiteraard kunnen we ons van alles voorstellen, en zijn er zaken die we nog niet weten, maar dat zegt dus verder NIETS over God. En is een hele aparte topic niet waard, omdat het feitelijk alleen maar gaat over de eeuwenoude, in dit forum al veel gevoerde discussie, kan het bestaan van God wel of niet (wetenschappelijk) bewezen worden. Nee dus. Gezien je laatste posts (alles is mogelijk) had je net zo goed kunnen volstaan met 1 zin: Alles is mogelijk, dus God ZOU kunnen bestaan.

In je startpost schreef je ook:
Bepaalde uitgesproken atheisten en godslasteraars in dit forum zouden er goed aan doen hun uitspraken over wat de wetenschap feitelijk zegt over het denkbaarheidsgehalte van onder andere het 'woord van god' te temperen, tenzij ze er schik in hebben om anderen grof te misleiden.
Dat voer je wederom door in je laatste posts: HeavenOnEarth is geïndoctrineerd door de platte atheïstische visie op de werkelijkheid, vele atheïsten denken abusievelijk dat de natuurwetten God zouden hinderen.

Simpel gezegd: atheisten gaan ervan uit dat God niet bestaat. Om andere redenen dan "dat de natuurwetten God hinderen". Menig atheist heeft hier al aangevoerd dat als God WEL zou bestaan, dat hij dan almachtig zou MOETEN zijn, anders zouden bepaalde zaken, zoals in de bijbel beschreven bijvoorbeeld, niet mogelijk zijn. En omdat het bestaan van een dergelijk almachtig wezen niet te bewijzen valt, zien zij zich niet genoodzaakt in God te geloven. Anderen geloven wel, om verschillende redenen, en sommige gelovigen hier voeren aan dat zij zich niet van hun geloof zullen laten afbrengen, omdat de afwezigheid van het bestaan van een almachtig wezen net zomin te bewijzen valt. Mooi toch? Kunnen we allemaal rustig gaan slapen.

Het helpt daarbij niet een onbewezen hypothese aan te voeren (protonenverval) om daarmee aan te tonen dat het ingrijpen van God op het materiele wellicht mogelijk zou zijn. Waarbij je vervolgens gaat zeggen dat je niet precies kunt specifieren HOE God dat dan zou doen via dat protonenverval. Waar hebben we het dan over? OF je ziet in die onbewezen theorie een mogelijke verklaring OF niet. Dat wil zeggen: op het moment dat je geen specifieke uiteenzetting kunt geven hoe dat dan zou moeten werken, en als antwoord op de vragen aanvoert dat God niet door de natuurwetten wordt gehinderd, en het dus niet uitmaakt, had je dat hele protonenverval verhaal net zo goed kunnen laten liggen.
Conclusie: Of er een god is die handelt op aarde en communiceert met mensen zoals beschreven in de bijbel zegt de wetenschap helemaal niets, nada, niente, nichts. Iedereen die meent intelligent te zijn en de wetenschap begrijpt moet dus accepteren dat de bijbel zeer wel mogelijk historische gebeurtenissen beschrijft.
Mijn conclusie: Iedereen die meent intelligent te zijn en de wetenschap begrijpt moet GELOVEN om te accepteren dat de bijbel zeer mogelijk historische gebeurtenissen beschrijft.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
qrnlk
Lorentziaan

Je mist mijn punt qrnlk, ik bedoelde dat als iets universeel, allesomvattend waar is, het helemaal nooit gefalcificeerd kan worden. Probeer tijd maar eens te falcificeren, of waarheid, of het goede. Alle dingen die altijd opgaan kunnen niet gefalcificeerd worden. Op die manier zit Popper zichzelf aardig dwars lijkt me zo..
Als ik een dobbelsteen op een vlak vlak gooi kan de uitkomst slechts 1,2,3,4,5 of 6 ogen zijn. Dit is een waarheid, het is geen hypothese.

Dit is wel een hypothese: Namate je vaker gooit met deze dobbelsteen zal het gemiddelde van het aantal ogen 7/2 benaderen.

Je kunt het toetsen: De uitkomst kan meer of minder zijn dan 7/2. Als de dobbelsteen niet exact in evenwicht is zal er iets anders uitkomen bijvoorbeeld.

Dat iets mogelijk gefalsificeerd kan worden hangt samen met het idee dat een wetenschappelijke hypothese een verbod moet zijn. Het moet uitkomsten uitsluiten: Je moet in staat zijn om je een bepaalde waarneming voor te stellen die volgens de hypothese niet zal voorkomen. (In dit geval bijvoorbeeld dat je 10000 keer gooit en alleen maar 1,2 of 3 gooit). Hoe meer een theorie/hypothese uitsluit hoe beter deze te toetsen is en hoe beter deze mogelijk gefalsificeerd kan worden.

De universele allesomvattende waarheid W sluit al het andere uit. Je hoeft maar 1 van deze andere waar te nemen en je hebt bewezen dat W niet correct is. Dat je in de praktijk nooit een degelijke waarneming zult doen sluit alleen maar alle alternatieven uit die een andere uitkomst verwachten. De subset van nog niet getoetste niet-W hypothesen wordt daarmee steeds kleiner. De set van W + alle nog niet verworpen niet-W wordt steeds kleiner en zal op de oneindigheid alleen W bevatten.

Wetenschappelijk kun je echter slechts zeggen dat W waarschijnlijk correct is, onder voorbehoud van toekomstige informatie. Als mens kun je geloven dat W inderdaad de universele allesomvattende waarheid is... maar dan zit je in theologie/filosofie; niet meer in de wetenschap. Wetenschap vereist geloof + twijfel.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Mechanieker

Ja, maar de vragen die Wijsneus aan je stelde heeft hij niet beantwoord.
In de discussie waar qrnlk bij betrokken is worden Wijsneus' vragen impliciet beantwoordt, maar ik reageer graag op deze post.
Dat doe jij hieronder, behalve: hoe zit het met de gestuurde Brownse beweging (die niet bestaat)? En die jij aanvoerde als mogelijk "bewijs" ervoor dat de hele aarde bedekt zou zijn geweest door water?
Jij neemt aan dat de gestuurde Brownse beweging in mijn voorbeelden niet bestaat. Dat is jouw keuze. Ik zeg alleen dat jouw keuze niet gebaseerd kan zijn op kennis van de wetenschap. Nu niet, nooit niet. Het zit namelijk zo: Mijn voorbeeldhypotheses over hoe god's ingrijpen plaatsvindt zijn toetsbaar, verifieerbaar, alleen als we precies op het juiste moment op de juiste plaats zijn (met onze speciale apparatuur om alles naar hoge waarschijnlijkheid vast te kunnen leggen natuurlijk). En je raadt het: dat zal niet meevallen, vermoedelijk, en ik zou er niet op gaan zitten wachten.

Merk trouwens op dat ik - in tegenstelling tot wat je hierboven zegt - geen "bewijs voor de zondvloed aanvoer". Ik geef alleen aan dat de zondvloed (in al haar Bijbelse glorie), zeer wel plaatsgevonden kan hebben, alleen is natuurlijk de kans dat het heeft plaatsgevonden als gevolg van toeval schier onmetelijk klein.
En daarmee is het dus vrij onzinnig om natuurlijke fenomenen aan te voeren om aan te tonen dat God in het materiele kan ingrijpen.
Het is inderdaad onzinnig, want ik zou die voorbeelden van me niet hoeven moeten geven. Ik herinner me nog dat ik op school het Heisenberg onzekerheidsprincipe gedoceerd kreeg. Dat was het moment dat ik definitief begreep dat alle verhalen over "... de moderne wetenschap heeft god verdrongen ..." totale, belachelijke, tenenkrommende waanzin waren waar intelligente mensen gul om zouden kunnen lachen als het niet zo treurig was dat zoveel dat niet doen.

Heisenberg. En Godel natuurlijk. Onthoudt die namen. Deze heren hebben als eerste spijkerhard gemaakt wat we vooral niet van de wetenschap mogen verwachten, nu of ooit. Jammer genoeg weigeren veel mensen, waaronder naar mijn ervaring vooral platte atheisten, om hun cruciale boodschappen te doorgronden.
Daar waar het niet uitkomt, of niet meer helemaal klopt, ga je dan namelijk bijvoorbeeld zeggen: ja, maar God heeft geen last van de wetten van de thermodynamica (zoals je in een eerdere post deed), het zou dus allemaal kunnen.
Ho ho, het is nooit een kwestie van "niet kloppen". Hooguit van een "niet kloppen volgens het bekende (schijnbaar zeer deterministische) gedrag van materie op macroschaal". En daar is formeel gezien niets op tegen natuurlijk.
Ja natuurlijk zou het allemaal kunnen als God zou bestaan, want hij is almachtig en kan dus alles. Waarom ga je je dan uiteenzetten met zoiets als protonenverval om de atheisten hier te overtuigen dat er natuurwetenschappelijke fenomenen zouden kunnen zijn, die, als ze eenmaal aangetoond kunnen worden, de verklaring voor God's ingrijpen zouden moeten leveren?
'God is almachtig', dat vind ik te schamel. Het kan beter. We kunnen als we goed kijken duidelijk zien hoe losjes de werkelijkheid aan elkaar hangt en hoe gemakkelijk het moet zijn voor het transcendente om overal op in te grijpen, met concrete voorbeelden. Dat leek mij interessant, aangezien veel atheisten lijken te lijden onder die ernstige misvatting dat god op enige manier 'beperkt' zou zijn, ten gevolge van de natuurwetten. Dit wilde ik rechtzetten, ter meerdere glorie van god en ons allen, als het ware.

Verder: Ik probeer niemand te overtuigen van een bepaald fenomeen dat bewijs voor god's ingrijpen zou kunnen leveren. Ik geef alleen concreet aan dat er erg veel ruimte is voor 'een god' om in te grijpen, volgens de natuurwetten, als god dat zou willen. Voldoende ruimte om de gebeurtenissen in de bijbel te verklaren, zonodig, in ieder geval, bijvoorbeeld. Die stelling staat nog steeds.
Mooi. Wat was de bedoeling van deze topic dan ook alweer?
Om een handreiking te doen aan de mensen die, zwalkend in de branding van de twijfel, het contact met de werkelijkheid zijn verloren, ironisch genoeg door iets onschuldigs als een verkeerd begrijpen van de feitelijke boodschap van de moderne wetenschap inzake die werkelijkheid. :D
Precies, ALLES is mogelijk vanuit dat perspectief, maar dat wil niet zeggen dat ik het moet GELOVEN.
Klopt. Dat is precies ook niet mijn bedoeling in dit topic. In dit topic zijn we slechts aan't puinruimen. Modern Westers puin, waarvan we allemaal steeds meer inzien dat het Westen er een hoop van heeft gemaakt.
(Terzijde: het op deze manier praten over de baarmoeder van Maria vind ik, als atheïst (geen "fanatieke" denk ik zelf, menig atheist heeft me hier al gevraagd waarom ik het toch altijd weer voor de gelovigen "opneem"), zelfs moeilijk te slikken. Voor mij gaat al het mooie van van het verhaal daarmee verloren. Ik WIL niet over Maria's baarmoeder of eierstokken nadenken, maar zie liever de gesymboliseerde onschuld. Merk ook op dat ik het hier blijkbaar niet kan laten om God met een hoofdletter te schrijven.........).
Je bent een fijn mens, dat is duidelijk. Ik gebruik bewust geen hoofdletter 'G' omdat ik het over 'een' god wil hebben, en niet over de een of andere 'God'. In mijn overtuiging staat aan de wieg van alle heilige geschriften wereldwijd (universumbreed?) namelijk dezelfde god, maar op verschillende tijden, in verschillende gedaantes en doende met verschillende soorten goddelijk Spel en Vermaak.

Verder zijn gebeurtenissen rondom god's persoonlijk handelen op aarde altijd vol symboliek. God is namelijk de meester van de beheersing van symboliek. God is de grootste dichter.
Uhm, dat zeg je inderdaad in je startpost, maar je zegt ook meer:

De moderne wetenschap heeft protonenverval nog niet bewezen. Hypothese dus. Dat wist je al, als je dat als "ruimte" wil betitelen, goed.
Of proton-verval wel of niet bestaat is inderdaad van geen belang voor de betekenis van mijn stelling. Bouterse heeft dat zoals bekend hierboven al goed uitgelegd. Het is inderdaad indeterminisme in de breedste zin van het woord waarmee god zowel (praktisch) onbeperkt, als ondetecteerbaar, kan ingrijpen in het materiele. Proton-verval is slechts een (toegegeven vooralsnog potentieel) voorbeeld van een van de talloze indeterministische processen die het observeerbare gedrag van de werkelijkheid bepalen en dus als handig gereedschap voor god kunnen dienen.
De zaken die je aanvoert vallen niet onder de moderne wetenschap omdat de moderne wetenschap die heeft uitgesloten of nog niet kan steunen. Er is geen gestuurde Brownse beweging, ...
... zeg jij ... en dat mag je best zeggen, natuurlijk. Maar de wetenschap zwijgt.
... en als God maagdelijke geboortes kan veroorzaken op de manier zoals jij het beschrijft, en dat zou "keurig volgens de natuurwetten zijn", dan zouden wij het ook moeten kunnen (waarom eigenlijk de behoefte om het over "keurig volgens de natuurwetten" te hebben als je vervolgens benadrukt dat God niet door de natuurwetten gehinderd wordt?)
Ik ben bezig om aan te tonen dat de natuurwetten geen beperking vormen voor het transcendente om in te grijpen in het materiele. Dat kan natuurlijk zonder meer als de natuurwetten niet zouden gelden, maar dus ook als de natuurwetten niet geschonden worden. Dat was mijn bijdrage. En hieraan hadden sommige mensen kennelijk behoefte, omdat op dit forum veel te vaak wordt gezegd dat 'de wetenschap de bijbel onderuit haalt' en meer van dat soort klink klare onzin.

Verder is het natuurlijk niet zo dat als iets volgens de natuurwetten mogelijk is wij het ook direct in de praktijk zouden moeten kunnen. Volgens de natuurwetten is het mogelijk om 10-tot-de-macht-miljard keer achter elkaar '6' te gooien met een normale dobbelsteen. In de praktijk zal het voor ons natuurlijk nooit uitvoerbaar blijken.
Uiteraard kunnen we ons van alles voorstellen, en zijn er zaken die we nog niet weten, maar dat zegt dus verder NIETS over God. En is een hele aparte topic niet waard, omdat het feitelijk alleen maar gaat over de eeuwenoude, in dit forum al veel gevoerde discussie, kan het bestaan van God wel of niet (wetenschappelijk) bewezen worden. Nee dus. Gezien je laatste posts (alles is mogelijk) had je net zo goed kunnen volstaan met 1 zin: Alles is mogelijk, dus God ZOU kunnen bestaan.
Ten overvloede, het ging er mij om om een ernstige misvatting omtrent de boodschap van de wetenschap ten aanzien van - bijvoorbeeld - de boodschap van de Bijbel uit de wereld te helpen. Misschien ben ik de enige die het belang daarvan ziet?
Simpel gezegd: atheisten gaan ervan uit dat God niet bestaat.
Inderdaad. Niets meer en niet minder. Dus een atheist die de wetenschap aanroept om zijn aanname over god's bestaan te ondersteunen maakt een belachelijke blunder, zoals we nu in detail gezien hebben in dit topic. Nu zijn we klaar om als normale mensen te praten over de werkelijkheid, zonder dat een partij zich abusievelijk verheven waant boven de andere omwille van een verkeerd begrip van wat de wetenschap ons nu eigenlijk precies te vertellen heeft.
En omdat het bestaan van een dergelijk almachtig wezen niet te bewijzen valt, zien zij zich niet genoodzaakt in God te geloven.
Dit is de populaire cirkelredenering van de grove atheist. "Wij meten geen god, dus is er geen god" Fantastisch. Schitterend. Maar wat nu (zoals atheisten die gods almacht volgens jou inzien nota bene beseffen) als god per definitie almachtig, en dusniet per se meetbaar is? Wat dan? Zover reikt het inzicht van die atheist niet. Hij is namelijk stiekum al lang blij.
Anderen geloven wel, om verschillende redenen, en sommige gelovigen hier voeren aan dat zij zich niet van hun geloof zullen laten afbrengen, omdat de afwezigheid van het bestaan van een almachtig wezen net zomin te bewijzen valt. Mooi toch? Kunnen we allemaal rustig gaan slapen.
Als we ons allemaal maar beseffen hoe atheisme en theisme tot stand komen, en met name dat de moderne wetenschap niet oproept tot atheisme. Eerder het tegendeel naar mijn mening.
Het helpt daarbij niet een onbewezen hypothese aan te voeren (protonenverval) om daarmee aan te tonen dat het ingrijpen van God op het materiele wellicht mogelijk zou zijn. Waarbij je vervolgens gaat zeggen dat je niet precies kunt specifieren HOE God dat dan zou doen via dat protonenverval. Waar hebben we het dan over? OF je ziet in die onbewezen theorie een mogelijke verklaring OF niet. Dat wil zeggen: op het moment dat je geen specifieke uiteenzetting kunt geven hoe dat dan zou moeten werken, en als antwoord op de vragen aanvoert dat God niet door de natuurwetten wordt gehinderd, en het dus niet uitmaakt, had je dat hele protonenverval verhaal net zo goed kunnen laten liggen.
Zoals ik al zei: of protonverval wel of niet plaatsvindt doet er niet echt toe in deze, maar ik vond het gewoon een aardig voorbeeld. Dit natuurlijk omdat de proton in die theorie zo'n vreselijk lange levensduur heeft. Dat maakt dat de proton het ideale aanknopingspunt voor het transcendente zou kunnen zijn om waar en wanneer ook in het universum over massale hoeveelheden energie te beschikken. Maar wederom in dit geval, misschien ben ik de enige die het aardige van deze proton-verval hypothese inziet?
Mijn conclusie: Iedereen die meent intelligent te zijn en de wetenschap begrijpt moet GELOVEN om te accepteren dat de bijbel zeer mogelijk historische gebeurtenissen beschrijft.
Nee Veertje. We mogen als intelligente mensen gerust zeker weten dat de bijbel zeer wel mogelijk historische gebeurtenissen beschrijft. Nu niet terugkrabellen. We zijn net zo'n eind op weg! :D
qrnlk
Lorentziaan

Als ik hieraan mag toevoegen dat het begrip "almachtig" erg vraag is. Ik zou het willen definieren als volgt:

Almachtig De kwaliteit die iemand bezig die altijd in staat is om zijn doel te bereiken ongeacht wat er zou mogen plaatsvinden.

Dit is dus iets anders dan hoe het soms wordt gebruikt namelijk in de zin van absolute almacht. Dit laatste begrip is niet te definieren in realistische termen; bovendien zou het niet te onderscheiden zijn van de bovenstaande definitie in elke realistische setting.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
jdr

qrnlk schreef:Als ik hieraan mag toevoegen dat het begrip "almachtig" erg vraag is. Ik zou het willen definieren als volgt:

Almachtig De kwaliteit die iemand bezig die altijd in staat is om zijn doel te bereiken ongeacht wat er zou mogen plaatsvinden.

Dit is dus iets anders dan hoe het soms wordt gebruikt namelijk in de zin van absolute almacht. Dit laatste begrip is niet te definieren in realistische termen; bovendien zou het niet te onderscheiden zijn van de bovenstaande definitie in elke realistische setting.
wikipedia schreef:Meanings of omnipotence

Between people of different faiths, or indeed even between people of the same faith, the term omnipotent has been used to connote a number of different positions. These positions include, but are not limited to, the following:
  • God is able to do anything, i. e. the answer to "can God do x" is always "yes", regardless of what x may be. However this leads to obvious contradictions and is not a view held by philosophically aware theologians. Although it can be argued that to try and rationalize God's omnipotent power is a vain undertaking, since we cannot ever really understand God's power, and is perhaps better to take it on faith.(see Kierkegaard)
  • God is able to do anything that is logically possible for God to do[1].
  • God is able to do anything that God chooses to do[2].
  • God is able to do anything that is in accord with his own nature (thus, for instance, if it is a logical consequence of God's nature that what God speaks is truth, then God is not able to lie).
http://en.wikipedia.org/wiki/Omnipotent
qrnlk
Lorentziaan

De 2de, 3de en 4de omschrijvingen zouden dus beter passen dan de eerste.

(typo in mijn vorige post: ... die iemand bezit die altijd...)

jdr

De 2de, 3de en 4de omschrijvingen zouden dus beter passen dan de eerste.
Denk dat dan ook dat er geen onderscheid te maken valt tussen deze drie en bovendien ook God onmogelijk boven zichzelf kan uitstijgen waardoor optie 1 vervalt.

De optie waar Mechanieker zichzelf tegenspreekt...
Mechanieker

jdr schreef:@Mechanieker.

Ik weet het, onderstaand is een flinke lap om door te werken, maar als je werkelijk zoekt naar waarheid denk ik dat het het wel degelijk waard is om eens door te nemen om je eigen visie er eens kritisch naast te leggen:

Van jou zou ik graag horen waar Spinoza in deze volgens jou onzin loopt te verkondigen.

Met de bijnoot; dat mocht je wel werkelijk geinteresseerd zijn, maar het lastig vindt door de Engelse tekst te komen wil ik wel een moderne Nederlandse vertaling van deze stelling voor je inscannen.

In dat geval verwacht ik wel een serieuze overweging.
Mijn Engels is (gelukkig) beter dan mijn Nederlands dus daar is geen probleem. Wat ik wel lastig vind is het vinden van 'onzin' in het stuk van Spinoza. Ik heb zelfs moeite met het zien van de relevantie met dit topic.

Wat zegt Spinoza volgens jou waarvan je meent dat ik het onzin vind?
jdr

Mechanieker schreef:Mijn Engels is (gelukkig) beter dan mijn Nederlands dus daar is geen probleem. Wat ik wel lastig vind is het vinden van 'onzin' in het stuk van Spinoza. Ik heb zelfs moeite met het zien van de relevantie met dit topic.

Wat zegt Spinoza volgens jou waarvan je meent dat ik het onzin vind?
Dat een transcendentale God die bovendien ook nog eens ingrijpt in de materiele wereld per definitie onmogenlijk is; had hem al dikgedrukt voor je om de relavantie in dit topic aan te duiden:

"All things, I repeat, are in God, and all things which come to pass, come to pass solely through the laws of the infinite nature of God, and follow (as I will shortly show) from the necessity of his essence. Wherefore it can in nowise be said, that God is passive in respect to anything other than himself, or that extended substance is unworthy of the Divine nature, even if it be supposed divisible, so long as it is granted to be infinite and eternal."
qrnlk
Lorentziaan

Is een god transcendentaal?

Wat bedoelen we eigenlijk met transcendentaal? Hetzelfde probleem heb ik al eens opgemerkt met het begrip bovennatuurlijk. Als god er altijd als was en schepper is van dit universum dan is god als enige natuurlijk; het universum, het leven en de rest is allemaal onnatuurlijk, kunstmatig. Wellicht bovennatuurlijk maar dat is niet wat het woordenboek er onder verstaat. Volgens mij zijn dit dus woorden die gegeven zijn aan fantasie begrippen die in de realiteit niet voorkomen.

Mbt het stukje van Spinoza: Ik ben het er oneens mee. Zijn conclusie volgt uit zijn definitie van god, zijn model. Ik deel dit model echter niet. Zijn redenatie is daarmee irrelevant voor hoe ik het begrip god begrijp.

Mechanieker

jdr schreef:Denk dat dan ook dat er geen onderscheid te maken valt tussen deze drie en bovendien ook God onmogelijk boven zichzelf kan uitstijgen waardoor optie 1 vervalt.

De optie waar Mechanieker zichzelf tegenspreekt...
Waar spreek ik mezelf precies tegen? Verduidelijk dit aub voor me.

Mij gaat het vooral om optie 2, waarbij ik in de lijn van qrnlk opmerk dat wij onmogelijk zullen kunnen vaststellen of het in werkelijkheid eerder optie 3 of 4, of zelfs 1 zou zijn, omdat in de praktijk alle opties hetzelfde gevolg hebben, namelijk kennelijke almacht in alles dat wij mogelijk kunnen observeren van god's wezen en werk. Deze discussie over de aard van god's almacht is dus puur abstract.

Natuurlijk is het wel zo dat god wellicht geen absurde taken kan verrichten zoals: boven zichzelf uitstijgen, tegelijk zijn en niet-zijn, buiten zichzelf bestaan, winnen van zichzelf, etc. Dat atheisten dergelijke 'onmogelijke taken' uberhaubt formuleren en vervolgens triomfantelijk roepen dat god's almacht dus ondenkbaar is, vind ik veelal kinderachtig en een beetje zonde van de tijd. Het blijkt namelijk dat god's vermeende almacht of machteloosheid bij al dat soort absurde taken geen gevolgen heeft voor god's almacht zoals wij dat in de praktijk mogelijk zouden kunnen ervaren.
qrnlk
Lorentziaan

Natuurlijk is het wel zo dat god wellicht geen absurde taken kan verrichten zoals: boven zichzelf uitstijgen, tegelijk zijn en niet-zijn, buiten zichzelf bestaan, winnen van zichzelf, etc. Dat atheisten dergelijke 'onmogelijke taken' uberhaubt formuleren en vervolgens triomfantelijk roepen dat god's almacht dus ondenkbaar is, vind ik veelal kinderachtig en een beetje zonde van de tijd. Het blijkt namelijk dat god's vermeende almacht of machteloosheid bij al dat soort absurde taken geen gevolgen heeft voor god's almacht zoals wij dat in de praktijk mogelijk zouden kunnen ervaren.
Het verbaast mij altijd dat mensen niet door hebben dat het een stroman argument is: Ze verzinnen een onmogelijk model van goddelijkheid en bewijzen vervolgens dat deze specifieke vorm van goddelijkheid niet kan bestaan... logisch. Maar dan doen ze opeens alsof ze elke vorm van goddelijkheid onmogelijk hebben bewezen. En niemand die hun hier op wijst.

jdr

Is een god transcendentaal?

De God die in dit specifieke topic wordt besproken wel; "Hoe grijpt het transcendentale in het materiele?"
Mbt het stukje van Spinoza: Ik ben het er oneens mee. Zijn conclusie volgt uit zijn definitie van god, zijn model. Ik deel dit model echter niet. Zijn redenatie is daarmee irrelevant voor hoe ik het begrip god begrijp.
Spinoza haakt in deze nu net in op andere Godsbeelden.

Ook jouw Godsbeeld en die van Mechanieker sluiten Schepping in.

Hierover zegt hij:
Wherefrom the divine nature can have been created, they are wholly ignorant ; thus they clearly show, that they do not know the meaning of their own words. I myself have proved sufficiently clearly, at any rate in my own judgment (Coroll. Prop. vi, and note 2, Prop. viii.), that no substance can be produced or created by anything other than itself. Further, I showed (in Prop. xiv.), that besides God no substance can be granted or conceived. Hence we drew the conclusion that extended substance is one of the infinite attributes of God.
Een onomstotelijke waarheid.

Een transcendentale God is echter een God die bestaat uit een andere (namelijk transcendentale) substantie dan die substantie die hij geschapen heeft; hij heeft iets geschapen dat niet binnen zijn natuur ligt.
Spinoza schreef:PROP. VI. One substance cannot be produced by another substance.

Proof.-It is impossible that there should be in the universe

two substances with an identical attribute, i.e. which have

anything common to them both (Prop. ii.), and, therefore (Prop.

iii.), one cannot be the cause of the other, neither can one be

produced by the other. Q.E.D.

Corollary.-Hence it follows that a substance cannot be

produced by anything external to itself. For in the universe

nothing is granted, save substances and their modifications (as

appears from Ax. i. and Deff. iii. and v.). Now (by the last

Prop.) substance cannot be produced by another substance,

therefore it cannot be produced by anything external to itself.

Q.E.D. This is shown still more readily by the absurdity of the

contradictory. For, if substance be produced by an external

cause, the knowledge of it would depend on the knowledge of its

cause (Ax. iv.), and (by Def. iii.) it would itself not be

substance.
Waar spreek ik mezelf precies tegen? Verduidelijk dit aub voor me.

Mij gaat het vooral om optie 2, waarbij ik in de lijn van qrnlk opmerk dat wij onmogelijk zullen kunnen vaststellen of het in werkelijkheid eerder optie 3 of 4, of zelfs 1 zou zijn, omdat in de praktijk alle opties hetzelfde gevolg hebben, namelijk kennelijke almacht in alles dat wij mogelijk kunnen observeren van god's wezen en werk. Deze discussie over de aard van god's almacht is dus puur abstract.
Er kan maar één substantie zijn wat betekent; of God is alles of God is ondergeschikt aan de natuur van de substantie waarin hij plaatsvind net zo als jij of ik dat zijn.

In het laatste geval gehoorzaamt God de Almacht van de substantie waar hij deel van uit maakt, in het eerste geval ligt de omnipotence in zijn eigen natuur; wat enkel optie 2, 3 en 4 toebehoort. Hij kan niet boven zichzelf uitstijgen.

Zeker heeft hij in dat geval geen macht op iets dat buiten hemzelf ligt; er ligt niks buiten hemzelf.

Waar jij dit niet lijkt te begrijpen:
Of proton-verval wel of niet bestaat is inderdaad van geen belang voor de betekenis van mijn stelling. Bouterse heeft dat zoals bekend hierboven al goed uitgelegd. Het is inderdaad indeterminisme in de breedste zin van het woord waarmee god zowel (praktisch) onbeperkt, als ondetecteerbaar, kan ingrijpen in het materiele. Proton-verval is slechts een (toegegeven vooralsnog potentieel) voorbeeld van een van de talloze indeterministische processen die het observeerbare gedrag van de werkelijkheid bepalen en dus als handig gereedschap voor god kunnen dienen.
Indeterminisme kan niet tot het gereedschap van God horen omdat ze daarmee per definitie deterministisch zouden worden; erg handig zal dit gereedschap dan niet voor hem zijn.

Conclusie; of God behoort tot exact dezelfde substantie als waar wij deel van uitmaken, waarmee zijn almacht niet waar is omdat hij dan de wetten deze substantie moet gehoorzamen of God is de substantie; omnipresent waarmee hij niet boven zijn eigen wetten uit kan stijgen.

Transcentendaal kan hij in geen geval zijn; het transcendentale kan dan ook niet ingrijpen in het materiele.
ypsilon

Ik zal mij verder niet in de discussie mengen, hoewel ik ze wel volg, maar ik denk niet dat ik er veel toe kan bijdragen omdat onze visies zo fundamenteel anders zijn en een dovemansgesprek voor niemand leuk is. Maar ik zou graag van Mechanieker weten of hij gelooft dat werkelijk elk verhaal in de Bijbel de volledige werkelijkheid is (de zondvloed en de onbevlekte ontvangenis zijn reeds aan bod geweest):
  • de aarde is geschapen op 6 dagen, zo'n 6000 jaar geleden
  • de eerste mens werd gemaakt uit klei en de levensadem geschonken, de tweede mens werd gemaakt uit een rib van de eerste
  • God bracht Abraham een ram om te offeren in plaats van zijn zoon (en is het puur toeval dat de parallellen met het offer van Iphigenia zo groot zijn?)
  • God heeft Job werkelijk door talloze beproevingen gejaagd
  • de struik stond werkelijk in brand, zonder te verbranden
  • de zee splitste werkelijk in twee, twee muren van water die zich sloten achter de vluchtende joden
  • Sodom en Gommora zijn werkelijk gevallen onder Gods woede
  • Jezus heeft werkelijk over het water gelopen, water in wijn veranderd in Kanaän,...
  • etc.
Of is het mogelijk dat sommige verhalen niet letterlijk zijn gebeurt zoals beschreven staat, maar zij in tegendeel zwanger zijn van betekenis? Is het mogelijk dat bepaalde zaken te duiden zijn als een zuiver natuurlijk fenomeen dat men verkeerd begreep? En maakt dat eigenlijk uit voor de boodschap die de Bijbel bevat?

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”