Aangezien oa.er datummetingen worden gedaan op basis van verminderde radio-activiteit van uranium 235 en men heel ver in het verleden van onze aarde kan duiken,vraag ik me af welke vorm van U235 de meeste radioactiviteit heeft
er is maar één vorm van
235U, en dat is
235U. Dat is altijd even radioactief, óf het is er niet meer......
..(omdat het al vervallen is en daardoor niet meer bestaat)
en wanneer die is gevormd.
Onze zon is een "tweedehands" ster, ontstaan uit de materie vrijgekomen bij een supernova-explosie in het verre verleden. Daarbij komt zoveel energie vrij dat uit de lichtere materie van zo'n ster ook zwaardere atomen ontstaan. Relatief weinig overigens, maar toch. De enorme gaswolk (met al die verschillende materie) die bij die explosie ontstond, of toch een deel daarvan, is later, nu zo'n 5 miljard jaar geleden, weer de basis geworden voor ons zonnestelsel, waarbij het leeuwendeel van die materie is samengekomen in de zon (en dan vooral de lichtere atomen H en He), een deel van de (weinige) zwaardere atomen terecht is gekomen in de binnenplaneten Mercurius, Venus, Aarde en Mars (allemaal betrekkelijk dicht bij de zon) en waarbij de buitenplaneten de buitenbanen "schoongeveegd" hebben en daar de lichtere atomen buiten het bereik van de zon ook hebben verzameld (vandaar de naam gasreuzen voor Saturnus en Jupiter, en ijsreuzen Uranus en Neptunus)
Ons uranium is dus denk ik zo'n 7 miljard jaar oud (educated guess mijnerzijds). De halfwaardetijd van de verschillende isotopen ervan is bekend, evenals de isotopen waartoe dat verval aanleiding geeft. Uit al die verhoudingen is op den duur wel af te leiden waar we nu zitten in de vervalcyclus van bijv
238U en
40K, beide met een halfwaardetijd van miljarden jaren en dus geschikt om op zo'n lange termijn te dateren.