Weet iemand een goed artikel over hoe beurskoersen van specifieke aandelen totstandkomen? Ik kan daar op google niks over vinden, overspoelt door gegevens van bedrijven. Of kan iemand dat hier uitleggen?
Ik snap uiteraard het principe er achter maar hoe worden deze werkelijk berekent?
Kan ik stellen dat als een aandeel 100 euro waard is. En de volgende dag is er een vraag van 0 dat de koers dan daalt naar 0 euro. Dat lijkt mij het meest logisch. En als de vraag 80 procent bedraagt van het aanbod is het aandeel dan ook nog maar 80 procent waard?
Er worden 100 aandelen van 100 euro op de dag ervoor aangeboden, gelijk aan 10.000 euro. De volgende dag is er een vraag van 80%, van het aangeboden aandelen. De totale vraag heeft dus waarde van 8.000. De aandelen zijn dus nog maar 80 euro waard.
Klopt dit? Of heeft ook de verhouding van het totaal uitgegeven aandelen ten opzichte van de aandelen die op de markt worden verhandelt een invloed? Is dit niet zo dan kunnen de koersen extreem stijgen en dalen lijkt mij.