Als nu de pygmeeen hoofdzakelijk in de loop van de geschiedenis hun "kleine" genen hebben doorgegeven, is die eigenschap sterk naar boven gekomen en steeds doorgegeven. Hetzelfde geldt voor de Nederlanders.
Welke genen het meest worden doorgeven is afhankijk van de situatie: is er een situatie waar vooral kleinere mensen voordeel hebben, zullen zij meer overlevende nakomelingen hebben.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Daarnaast wordt je lengte ook in zeer sterke mate bepaalt door omghevingsfactoren, voornamelijk hoe veel en hoe gezond je eet tijdens je jeugd. In de Middeleeuwen waren onze voorouders veel kleiner dan wij nu, dit komt echter niet door genetische wijzigingen maar omdat wij haast nooit ondervoed zijn. Tenzij we bijvoorbeeld enkel taartjes of hamburgers met friet eten, in welk geval we klein en rond worden.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)