RCFUN schreef:Ben nu al tijdje aan het puzzelenweer. Maar voor de zekerheid:
Wat zijn n0, nt, wo, wt.
In de volgorde dat jij ze geeft: begintoerental, eindtoerental, beginhoeksnelheid, eindhoeksnelheid.
Belangrijker, ik blijft struikelen over of het nu per seconde berekend moet worden of per testlengte (bijv. bij begin meting tot volgas).
Ik denk dat je goed bezig was met die tijden, je moet volgens mij de tijd nemen vanaf je koppeling aangrijpt (6000 omw/min) tot het eindtoerental. In dit gebied moet je motor vermogen leveren en tegelijkertijd versnellen.
rad= omw/s toch, dus bij 20000rpm = 333 ??
Ik denk dat je enkele zaken aan het verwarren bent, n= aantal omwentellingen per tijdseenheid (per seconde) in dit geval 20 000/60 omwentelingen per seconde of 1000/3 omwentelingen per seconde of 333,3333... omwentelingen per seconde. omega is de hoeksnelheid uitgedrukt in radialen per seconde en de formule is:
\( \omega = 2 \pi n \)
gemiddelde rad is ((20000 +6000)/2/60=216 ??
Misschien is het nogal ruw dat ik dit vertel maar dat is onzin. rad is afkomstig van radialen en heeft symbool theta θ wanneer we bezig zijn met hoeksnelheden spreken we over radialen per seconde of omega (zie bovenstaande formule). Je hebt ook helemaal geen gemiddelde nodig, je hebt de hoekversnelling nodig (zie eerste post).
hoekverstelling: (wt-w0)/t=46 rad/s2
Ik kwam iets anders uit (uit post 1):
\(\alpha= \frac{140}{3} \frac{rad}{s^2} \)
M=J*hoekversnel. = 0.18*46=8.4 ??kg/m??
P= 8.4*523= 4392... waar maak ik een fout. Eenheden? Is M in Nm?
het draaimoment (M) moet uitgedrukt worden in Newtonmeter of Nm.
het vermogen (P) in kW.
Ik denk dat je met de hoekversnelling waar je nu met aan het rekenen bent een groot vermogen zal uitkomen, dit wil zeggen dat je motor het nooit gaat kunnen halen. Oplossing hiervoor is het vliegwiel verkleinen. Met deze oplossing zal je het vliegwiel waarschijnlijk zeer klein moeten maken. Een andere optie die ik voorstel is een reductie te plaatsen zodat het toerental (van het vliegwiel) bijvoorbeeld factor 10 daalt (daalt de hoeksnelheid --> hoekversnelling --> draaimoment --> motorvermogen). Wanneer je toerental factor 10 daalt gaat je vermogen (omgekeerd evenredig met toerental) met factor 10 stijgen.
Ik weet niet (heb het niet nagerekend) of factor 10 een goed getal is maar dat moet je wat zoeken, als je problemen hebt dan laat je maar iets weten. Morgen sta ik weer paraat als er vragen zijn.
Als je tanwielen en assen gaat plaatsen moet je daar normaalgezien ook het massatraagheidsmoment van gaan berekenen maar ik stel voor dit te gaan verwaarlozen
.