Anonymous
Artikelen: 0

Dementie

Wat zijn de ziekteverschijnselen?

Hoe wordt de ziekte opgelopen of de afwijking veroorzaakt?

Op welke manier kan eventueel de ziekte worden genezen of de afwijking worden behandeld?
noortje

Re: Dementie

misschien even google gebruiken en je spelling controleren en je komt al heel ver.

het is demenTie en niet demensie

allerlei sites met info over dementie
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Cmdr_Keen

De definitie van dementie is (in het engels):

"An irreversibly deteriorating mental state; characterized by impaired memory, judgement, and ability to think, and caused by cerebral damage due to an organic brain disease."

Bron: Diseases of the human body second edition - Carol D. Tamparo + Marcia A. Lewis

En daarmee heb je denk ik gelijk je antwoord. :shock:

Even de antwoorden op een rijtje:

Ziekteverschijnselen zijn achteruitgang van het geheugen, beoordelingsvermogen en het denkvermogen.

Dementie wordt veroorzaakt door een ziekte in de hersenen.

Dementie is (tot op heden) niet te genezen of te voorkomen. Er wordt wel veel onderzoek naar gedaan. ;)

Hopelijk heb je zo je antwoorden zonder eerst een bekende zoekmachine af te struinen naar onzin...
I'm a man of few words and a thousand obsene gestures...
Anonymous

Vele oudere mensen kunnen dingen die vijftig jaar geleden gebeurden,vertellen alsof het een uur geleden is.Maar vraag ze niet wat ze deze morgen gegeten hebben,dat zijn ze vergeten.Is dat een begin van dementie ?Misschien vinden ze de dagelijkse dingen te banaal om daar nog aandacht aan te geven.Het verleden begint de hoofdrol te spelen in hun leven.Als je geen toekomst meer hebt,dan heb je alleen nog je verleden.
Impulske

Vele oudere mensen kunnen dingen die vijftig jaar geleden gebeurden,vertellen alsof het een uur geleden is.Maar vraag ze niet wat ze deze morgen gegeten hebben,dat zijn ze vergeten.Is dat een begin van dementie ?
Eigenlijk is dit toch wel het begin van dementie. Oudere mensen vinden weinig dingen banaal denk ik... Het is namelijk zo dat bij dementie eerst het korte termijn geheugen aangetast wordt en bij het erger worden van de ziekte steeds meer een meer geheugen aangetast wordt. Dit lijdt tot het feit dat een oude aardrijkskundeleraar waarschijnlijk perfekt de Scheldebekken zal kunnen natekenen, maar niet zal weten wat hij de avond voordien gegeten heeft. Ook in hun denken verdwijnt de tijd daarvoor meer en meer. Ze worden daardoor terug 'kinds' zegt men, maar in hun bewustzijn is dat ook zo. Zwaar dementerende mensen herinneren zich soms de laatste 20j niet, in hun denken zijn ze dan ook 20j jonger (phsyiek kunnen ze dat wel niet bewijzen en dat lijdt vaak tot psychologische problemen). Als ze kinderen hebben die 20j jonger zijn, aanvaarden ze ook moeilijk dat dat hun kind kan zijn. In bejaardentehuizen komt het dan ook vaak voor dat een demente persoon zegt dat haar/zijn broer op bezoek is geweest terwijl dat eigenlijk haar/zijn zoon is. Ik heb ook meegemaakt dat een vrouw van 95 zei dat ze naar huis moest omdat haar ouders anders ongerust zouden zijn... Ze zijn dus niet 'gek' ofzo, ze zijn er gewoon van overtuigd een heel pak jonger te zijn dan ze eigenlijk zijn. Geheugentraining zorgt ervoor dat dementerende personen minder snel achteruit gaan en preventief is dit ook belangrijk... Haal die kruiswoordraadsels dus al maar boven! :shock:

Nog even vertellen dat er ook een verschil is tussen Ahlzeimer en ouderdomsdementie. Ahlzeimer zorgt meestal voor een sterkere dementie en deze ziekte kan je krijgen op eendert welke leeftijd. Zo heb ik ooit ergotherapie gegeven aan een vrouw die aan Ahlzeimer leed en zeer zwaar dement was en nog geen 40j was. Ze was getrouwd en had kinderen en herinnert zich nog heel weinig van haar kinderen. Is anders toch geen banaal feit denk ik...
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Terug naar “Geneeskunde”