Ze lijken er toch aan te komen: de elektrische auto's. Al-dan-niet volledig elektrisch, of de PHEV: plug-in hybrid electric vehicles. Hoe dan ook: wanneer ze populair worden gaat dat significant stroom trekken.
De Tesla Roadster (de eerste modellen rollen dit jaar nog van de band in de VS) laadt zich graag op met 16kW. Bij 220V ruim 70A. Nu kan ik mijn aansluiting laten opwaarderen naar 3x50A (genoeg als ik 50A uit twee fasen tegelijk trek: 50A x 380V = 19kW) of zelfs 3x80A maar dat kost (meer) geld.
Als de rest van de straat dat ook doet wordt er vast een kastje op de hoek van de straat te warm.
Laat nu voor de grap eens half Nederland over 20 jaar elektrisch rijden. Ze laden niet allemaal tegelijk op, en typisch laadt je alleen dat deel op dat je die dag "verreden" hebt, maar toch... gaat dat passen?
Met 50% 400 miljoen autokilometers/dag @500J/ ~= 27GWh. Als we allemaal 's nachts opladen (23-7) dan is daar een capaciteit van 3.5GW voor nodig. Als ik het Tennet jaarverslag vluchtig lees dan zou dan moeten passen op de huidige capaciteit.
Maar ik ben vooral geïnteresseerd in de meer lokale aspecten: transformatorhuisjes en zo. Moet daar nog veel aan gebeuren? De huidige stroomverbruikers zijn vaak grootverbruikers, en daar is de infrastructuur vast op bedacht. Als jan-met-de-pet en al z'n buren 's nachts 16kW uit hun stopcontact trekken wordt dat vast een ander verhaal.
(Andere opmerkingen over de oplaad-aspecten hoor ik ook graag...)
-Raymond.