KingOop schreef:Gezien een atoom over vele dezelfde eigenschappen beschikt als een zonnestelsel lijkt het mij niet verkeert aan te nemen dat zij ook hetzelfde zijn.
Misschien niet pricies hetzelfde maar het lijkt mij dat ze wel een zelfde soort rol vervullen.
Enkele overeenkomsten:
-elektronenschillen (planetenschillen)
-grote kern, deeltjes erom heen
-bouwsteen voor molecuul (sterrenstelsel)
Zo zijn er nog meer overeenkomsten te bedenken
Ik zou graag wat reakties hierop krijgen...
Dit is natuurlijk een algemeen bekende vergelijking. Ikzelf vind dit nogal een vage. Jij vergelijkt dus het zonnestelsel met moleculen en atomen. Als je erover nadenkt krijg je "atoom stelt planeet met satelieten of ster voor" voor, "molecuul stelt zonnestelsel voor" etc. Waarmee vergelijk jij dan de verschillende kernen? Lijkt me niet te vergelijken. Verder is zwaartekracht niet van toepassing op dat niveau omdat het eenvoudig te zwak is. Elektromagnetisme en zwakke en sterke kernkrachten overheersen. Aangezien zwaartekracht alleen aantrekt en niet afstoot is dit dus ook alweer een loze vergelijking.
Je trekt de vergelijking tussen zonnestelsel en atomen vooral omdat beide bollen zijn en rondom elkaar draaien ( elektronen rondom een atoom, planeten/sterren rond zwaardere planeet/ster). Ik vind dit een vergelijk als: een koe is hetzelfde als een schaap omdat het ook 4 poten en bijvoorbeeld 2 ogen.
Maargoed als je zelf een beetje nadenkt kun je zonder hele verhalen van ons ook wel nagaan dat het een loze vergelijking is.
--- Gedeeltelijk off-topic ---
Er was een tijdje geleden een man bij Kopspijkers die ook een verhaal had met dergelijke kern. Hij stelde volgens mij dat atomen kleine machientjes waren die ons bestuurden. Er leefde nog een hele wereld in ons enzovoort. Mocht je interesse hebben dit aan te horen dan zou je eens op de site van kopspijkers moeten kijken in het archief.
Nog een dergelijke theorie was dat wanneer je maar blijft verkleinen je uiteindelijk weer jezelf ziet. Hier heb ik geen informatie ( ook geen interesse in aangezien het mij irrelevante nonsens is ) maar misschien dat je er iets over vindt via google.nl
Michel