Een paar kanttekeningen hierbij. Ten eerste geef je aan dat je aan deze software niets hebt. Maar je bent ook helemaal niet verplicht om deze software te installeren. Je mist dan alleen wat security updates. Daar zit echter wel een probleem. Die security updates zijn nodig om veiligheidsgaten uit Windows te halen. Is Microsoft nu verplicht om security updates aan de gebruiker beschikbaar te stellen of niet? Updates om bugs uit Windows te halen is een ander verhaal, dat lijkt me vrij logisch. Maar voor mijn gevoel is Microsoft niet verplicht om security updates beschikbaar te stellen. Je hebt als gebruiker een werkend product van Microsoft gekocht en als daar later veiligheidslekken in blijken te zitten, is dat voor jou als gebruiker gewoon pech. Of je moet security updates installeren, waarbij Microsoft een voorwaarde aan heeft verbonden: om security updates te installeren moet je ook WGA installeren. De vraag is nu of Microsoft met deze voorwaarde geen grens overschrijdt. Maarja, het gaat hier om security updates en niet om patches (om dus bugs uit Windows te halen).Het is wel spyware in die zin dat het een functie vervult waar ik als gebruiker niet om vraag en waar ik als gebruiker nooit vrijwillig voor zou kiezen. In ieder geval is het software waar ik als gebruiker niets aan heb, dus waarom zou ik daar toestemming voor geven? Het is toch mijn computer?
Ten tweede is het weliswaar wel jouw computer, maar niet jouw Windows XP. Je bent geen eigenaar van de Windows XP die je hebt gekocht. Je hebt alleen een gebruikerslicentie gekocht, dwz je mag Windows XP gebruiken (en ook daar worden dan weer voorwaarden aan gesteld, o.a. of het wel of niet toegestaan is een kopietje voor jezelf te maken, op hoeveel computers je die Windows XP mag installeren, enz, enz. En dat staat dus allemaal in die licentie omschreven). Maar je bent dus geen eigenaar van die Windows XP die je hebt gekocht.