Een open discussie over een voor jou gesloten onderwerp? Een discussie die je trouwens voert met gruwelijke, onbetrouwbare soortgenoten - dat komt neer op iemand vragen: "Jij liegt altijd; wat vind je daar nou zelf van?"Ik zou hier een open discussie willen aangaan met open minded mensen over het gruwlijke soort dat mens heet.
Hmmmm, goed balletje terug schopen.
Dit doet mij aan iets anders denken: Evil is EvilDan blijven het subjectieve begrippen; dat jij alle mensen slecht noemt, zegt in die zin vermoedelijk meer over jou dan over alle mensen.
Dat is ook wat ik bedoel. Mensen zijn niet "goed" of "slecht". Het is de validatie van deze waarden die het onbetrouwbare gedrag in mensen veroorzaakt denk ik.Zoals iemand eens zei: "Niemand is goed, alleen God is goed." De schepping kent geen goed of slecht; het kent alleen meer meer en minder; Wat beide slechter is dan goed.
Dat is dus ook niet wat ik bedoelde. Sterker: dat is een mening, en daarop moeten we onze dnekbeelden niet baseren.Ik heb grote voorbehouden bij de gedachte dat mensen van nature goed zouden zijn.
Uiteraard ook een mening. Een wel heel vreemde mening overigens, want strijden tegen de eigen natuur doet me denken aan pogen een oceaan te verdrinken. Maar ik ben een rare natuurlijk..Ik zou eerder zeggen dat mensen van nature slecht zijn en slechts door tegen deze natuur te strijden in een zeer beperkte mate goed, of eigenlijk beter, kunnen worden.
ik bedoelde het eigenlijk meer als watertrappelen. Onder natuur is het om te verzuipen in de ocean. We zijn een beetje zwaarder dan hetzelfde volume aan water. Maar door te watertrappen kunnen we ons hoofd boven water houden.Een wel heel vreemde mening overigens, want strijden tegen de eigen natuur doet me denken aan pogen een oceaan te verdrinken. Maar ik ben een rare natuurlijk..
Dan verschillen we hier dus van mening. Bestaat "is/zijn" eigenlijk wel?Ah, watertrappelen...zo kan je het ook bekijken. In mijn mening is het zo dat de natuur van de mens niets van dat positieve of negatieve bevat, maar simpelweg "is".
Yep. We verschillen alleen van meningDat "slechte" kan dus pas gaan ontstaan nadat we "goed" hebben gevalideerd. Snap je wat ik bedoel?
Goeie vraag.Dan verschillen we hier dus van mening. Bestaat "is/zijn" eigenlijk wel?
Dat lijkt maar zo mijns inziens. Het zijn je hersens die de verbanden leggen tussen je waarnemingen. Die verbanden onspruiten dus uit de werkingen in je hoofd. Maar vermoedelijk gaan we erg offtopic als we dit gesprek doorzetten.Het thema van het universum is, volgens mij, "worden" (en niet "zijn"). Iets bestaat pas door haar interactie met iets anders en door deze interactie wordt bepaald wat het is, de interactie definieert de huidige toestand, maar de interactie is niet van de ene of de andere. Beide zijn niets zonder interactie met het andere.
Dat lijkt maar zo. Het "worden" kan alleen maar bestaan in een bestaand model; iets dat "is". Net zoals Darwin's evolutie theorie slechts kan bestaan in een al geschapen omgeving.Als we "is" vergelijken met een punt, dan wordt "worden" een vector. Het "zijn" verwijst altijd naar het verleden: de herinnering aan interactie uit het verleden.
Of lijkt dit maar zo? Is het in onze geest waar dit bestaat terwijl er in werkelijkheid alleen het nu bestaat?Daar in tegen vind het continue ontwikkeling proces van het worden in het heden plaats en strekt zich uit in de vere toekomst. We kunnen het verleden niet veranderen, het is wat het is. Maar we krijgen elke dag de mogelijkheid om onze richting te veranderen, onze interactie met de rest van het universum opnieuw te definieren.
Ik denk van niet. Ik denk dat als we hier langer over zouden doorgaan je van mening zou veranderen. Daar zouden we dan een ander topic voor moeten maken.Een passende definitie van "goed" (relatief, niet absoluut) dient zich dan vanzelf aan: beter dan gisteren.
Yep. We verschillen alleen van mening
Hoewel er een paar uitzonderingen op de regel zijn, blijken wij ook in kleine gemeenschappen gruwelijke beesten te zijn.Misschien zijn we wel degelijk zachtaardige, eerlijke wezens, mits in kleine gemeenschappen...
Als je hier gegevens van hebt zou ik je zeer erkentelijk zijn.jdr schreef:Hoewel er een paar uitzonderingen op de regel zijn, blijken wij ook in kleine gemeenschappen gruwelijke beesten te zijn.
Moordcijfers in kleine en primitieve stammen liggen over het algemeen een stukje hoger dan de moordcijfers in onze maatschappij.
De mens is geen 'nobel savage', au contrair...
Neem je tijd, maar ik hoop zkeer dat je me zult tracteren op deze informatie/opmerkingen. Als er iets is waarvan ik denk dat het bestaat, dan is het wel de idee van de noble savage.jdr schreef:Die heb ik maar moet ik je vandaag schuldig blijven vanwege tijdsgebrek; morgen zal wel lukken.
Wil daaraan wel toevoegen dat de 'noble savage' wel bestaan maar uitzonderlijk zijn, zal morgen ook daar wat over vertellen en waarom dit een erg onvoordelige strategie voor de mens is.