Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Symone
Artikelen: 0

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Ik heb zo'n keel-r. Ik heb me súf geoefend op een mooie rollende punt-tong r, maar helaas... 8-)

De oefening die bij de meesten wél tot succes leidt is het zeggen van:

Kuhdentenbuhdoot

(Steeds sneller en sneller tot je een rollende r puhdoduceert pi.gif )
Lala

Symone schreef:De oefening die bij de meesten wél tot succes leidt is het zeggen van:

Kuhdentenbuhdoot

(Steeds sneller en sneller tot je een rollende r puhdoduceert pi.gif )
Of het aloude puhdie, puhdah, puhduim (fonetisch gespeld, uiteraard:))
Appareo decet nihil munditia?
thermo1945

Wat mij opvalt is, dat de uitspraak van de letter R in korte tijd veranderd is naar een slap aftrekstel.
In het verleden bestond in het NLs de lettercombinatie rh.

B.v. rhinoceros en rhesusfactor.

Ik vermoed, dat de rh wezenlijk anders uitgesproken werd dan de r.

Weet iemand iets meer over het oorspronkelijke verschil?
Symone

Uit de -kunde topic:
Fysica is een Grieks woord. Voor de "f" klank hebben de Grieken één letter, de φ, de "ph" is slechts een latijnse transcriptie daarvan.
Wellicht dat de oorsprong van de rh ook op deze wijze te verklaren is?
ypsilon

albert davinci

In het verleden bestond in het NLs de lettercombinatie rh.

B.v. rhinoceros en rhesusfactor.
Ik weet niet ofdat het nog langer de officiële spelling is maar in het geneeskundemilieu is die spelling nog zeer gebruikelijk. Zelf ervaar ik het als correcter omdat het authentieker overkomt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
ZonnTroLL

Een rollende R valt te leren... Ik sprak tot mijn 15e met een franse R (wat ook niet zo raar is in België), maar omdat te veel mensen daarover zaagden, spreek ik nu meestal met de rollende r.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
ypsilon

Zo'n probleem is een huig-r toch niet? Bij mijn weten hoor je daar voornamelijk commentaar op voor mensen die aan dictie doen...

Ik heb de laatste tijd een beetje gelet op de r-klank op de Nederlandse tv, en het is me uiteindelijk toch ook opgevallen: de klank r klinkt inderdaad behoorlijk Engels op sommige momenten. Maar of dat echt duidt op een ondergang van de klank of dit altijd al zo geweest is zou ik niet weten. Misschien wat archiefbeelden vergelijken?
Erik Leppen

Weet niet of iemand deze link al heeft "gespot", maar leef je uit zou ik zeggen :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspraak_van_de_r

Wat mij trouwens is opgevallen is dat er door dat r-verschil ook verschillende uitspraken zijn voor een woord, als ik neem hetwoord "worm" dan zijn er mensen die spreken dat uit als "worrum" maar ook mensen die de r echt aan de m vastplakken, zegmar zoals een Engelsman "warm" zou uitspreken. Hetzelfde gebeurt met de l uit het woord "melk", waarbij sommig emensen "melluk" zeggen en de anderen het Engelse idee ("milk") overnemen.

Trouwens wat de media betreft, ik heb ontdekt dat Chazia Mourali heel erg de Gooise r heeft, en ook een "milk-zegger" is om het maar even zo te noemen. En gister ofzo in een tv-programma hoorde ik nog een vrouw die ik verder niet zo kende zo'n zelfde r-klank uitspreken. Volgens mij heb ik 't zelf in mindere mate ook, maar iedereen kan me verstaan dus wat is 't probleem?
ypsilon

Toch nog even mijn eerdere opmerking i.v.m. het Engels herhalen (want in dit geval gaat het wel op) :D

Een Engelsman zal "warm" met een haast onhoorbare "r" uitspreken /wα:m/ en niet /wαrrrrm/
Gast

Hallo iedereen, weet iemand misschien of je de franse r bijv. in le coeur ( het hart ) of in la porte ( de deur ) uitspreekt zonder een huig ? ik ben namelijk zonder huig geboren. Mijn ouders zeggen dat het dan niet mogelijk is maar er zullen in Frankrijk ook vast wel mensen zonder huig zijn, die die r wel kunnen uitspreken ? Weet iemand hoe je dat kan en of er oefeningen zijn ? Alvast bedankt
ypsilon

Daar is geen echte regel voor. Fransen spreken zo goed als altijd met de huig-r, maar ik stel voor dat je gewoon de rollende r (met de tong) gebruikt :D

Terug naar “Taalkunde”