zulma
Artikelen: 0

Wet van lavoisier

Beste forumbezoeker(s),

De door u welbekende wet van Lavoisier wordt ook vaak vernoemd onder de vorm van "Behoud van Massa".

Deze wet wordt vaak gebruikt in reactievergelijkingen waar men stelt dat de massa van de stoffen voor en na een chemische reactie indentiek is.

Ik heb hiermee toch een probleempje.

Stel dat een chemische reactie energie verwekt. Na de reactie heb ik de eindproducten maar de energie is er niet meer. (geabsorbeerd door andere objecten ver weg of in het slechtste geval is ze het heelal ingestuurd.)

Nu hebben ze ons geleerd dat en een verband is tussen massa en energie. (onze beste vriend...?)

Aangezien deze energie niet meer in het eindproduct zit moet dus de massa van het eindproduct ook verschillend zijn dan de massa het beginproduct.

Klopt dus de wet van behoud van massa?

Indien niet, zullen we dan spreken van de wet van het behoud van hoeveelheid materie?

Ik weet wel dat dit misschien niet zuiver tot de scheikunde behoort maar exactheid is toch een deugd voor wie wat aan wetenschap wil doen of onderwijzen...

Hopend een rel ontketend te hebben dank ik menig persoon die hierover een ondubbelzinnig antwoord kan formuleren.

Vriendelijke groeten,

Zulma
Jona444

Re: Wet van lavoisier

Ik denk dat de vrijgekomen warmte veeleer ontstaat doordat 2 stoffen met elkaar reageren, daardoor stabieler worden, en hun energieinhoud daardoor verlaagd. Er gaat dus geen enkele molecule verloren, dus blijft de massa toch dezelfde? Het aantal moleculen voor de reactie zijn er evenveel als na. e=mc² past niet in deze context. Behoud van massa wordt trouwens niet zo heel vaak meer gebruikt maar veeleer spreekt men in dit geval van een uitdrukking van de wet van energie.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
stoker

Je ziet die wet het best als wet van behoud van atomen, voor en na de chemische reactie heb je dezelfde atomen (in verschillende moleculen)
phoenixofflames

zulma schreef:Beste forumbezoeker(s),

De door u welbekende wet van Lavoisier wordt ook vaak vernoemd onder de vorm van "Behoud van Massa".

Deze wet wordt vaak gebruikt in reactievergelijkingen waar men stelt dat de massa van de stoffen voor en na een chemische reactie indentiek is.

Ik heb hiermee toch een probleempje.

Stel dat een chemische reactie energie verwekt. Na de reactie heb ik de eindproducten maar de energie is er niet meer. (geabsorbeerd door andere objecten ver weg of in het slechtste geval is ze het heelal ingestuurd.)

Nu hebben ze ons geleerd dat en een verband is tussen massa en energie. (onze beste vriend...?)

Aangezien deze energie niet meer in het eindproduct zit moet dus de massa van het eindproduct ook verschillend zijn dan de massa het beginproduct.

Klopt dus de wet van behoud van massa?

Indien niet, zullen we dan spreken van de wet van het behoud van hoeveelheid materie?

Ik weet wel dat dit misschien niet zuiver tot de scheikunde behoort maar exactheid is toch een deugd voor wie wat aan wetenschap wil doen of onderwijzen...

Hopend een rel ontketend te hebben dank ik menig persoon die hierover een ondubbelzinnig antwoord kan formuleren.

Vriendelijke groeten,

Zulma
Als ik mij niet vergis klopt de wet van Lavoisier niet helemaal, maar men gebruikt het omdat het massaverschil uit E = mc² zeer klein is.. Er treedt een massadefect op
In special relativity, the conservation of mass does not apply.

The principle that the mass of a system of particles is equal to the sum of their masses, even though true in classical physics, is false in special relativity. The mass-energy equivalence formula implies that bound systems have a mass less than the sum of their parts. The difference, called a mass defect, is a measure of the binding energy — the strength of the bond holding together the parts (in other words, the energy needed to break them apart).
http://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_mass
phoenixofflames

Ik denk dat de vrijgekomen warmte veeleer ontstaat doordat 2 stoffen met elkaar reageren, daardoor stabieler worden, en hun energieinhoud daardoor verlaagd. Er gaat dus geen enkele molecule verloren, dus blijft de massa toch dezelfde? Het aantal moleculen voor de reactie zijn er evenveel als na. e=mc² past niet in deze context. Behoud van massa wordt trouwens niet zo heel vaak meer gebruikt maar veeleer spreekt men in dit geval van een uitdrukking van de wet van energie.

? molecules zijn verbindingen van atomen. Moesten er geen molecules 'verloren gaan', hoe zou een stof dan kunnen reageren?? Reageren is immers een herschikking van atomen. Dus de molecules blijven niet dezelfde.

Ik denk dat behoud van massa nog steeds belangrijk is bij stochiometrie.
Marko

De equivalentie van massa en energie geldt inderdaad ook bij chemische reacties. Maar kijk eens goed naar de formule van Einstein: E=m*c^2; en c=3*10^8 m/s, oftewel 1 kg massa komt overeen met 9*10^16 J. Een klein beetje massa komt dus overeen met een enorm grote hoeveelheid energie. Anders gesteld: De hoeveelheid energie die vrijkomt bij chemische reacties zorgt voor een verwaarloosbaar klein massaverschil.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Jona444

phoenixofflames schreef:? molecules zijn verbindingen van atomen. Moesten er geen molecules 'verloren gaan', hoe zou een stof dan kunnen reageren?? Reageren is immers een herschikking van atomen. Dus de molecules blijven niet dezelfde.

Ik denk dat behoud van massa nog steeds belangrijk is bij stochiometrie.

Het is inderdaad niet zo correct van mij om te zeggen dat er geen molecule verloren gaat. Ik had veel beter atomen gezegd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”