Beste forumbezoeker(s),
De door u welbekende wet van Lavoisier wordt ook vaak vernoemd onder de vorm van "Behoud van Massa".
Deze wet wordt vaak gebruikt in reactievergelijkingen waar men stelt dat de massa van de stoffen voor en na een chemische reactie indentiek is.
Ik heb hiermee toch een probleempje.
Stel dat een chemische reactie energie verwekt. Na de reactie heb ik de eindproducten maar de energie is er niet meer. (geabsorbeerd door andere objecten ver weg of in het slechtste geval is ze het heelal ingestuurd.)
Nu hebben ze ons geleerd dat en een verband is tussen massa en energie. (onze beste vriend...?)
Aangezien deze energie niet meer in het eindproduct zit moet dus de massa van het eindproduct ook verschillend zijn dan de massa het beginproduct.
Klopt dus de wet van behoud van massa?
Indien niet, zullen we dan spreken van de wet van het behoud van hoeveelheid materie?
Ik weet wel dat dit misschien niet zuiver tot de scheikunde behoort maar exactheid is toch een deugd voor wie wat aan wetenschap wil doen of onderwijzen...
Hopend een rel ontketend te hebben dank ik menig persoon die hierover een ondubbelzinnig antwoord kan formuleren.
Vriendelijke groeten,
Zulma