Maar het baart me wel zorgen dat onze Nederlandse taal de laatste jaren in grote mate verengelsd.
Waarom?
En over de verschillende schrijfwijzen en de discussie hierover. Onze spelling is de laatste tijd zo vaak veranderd en aangepast dat er geen touw meer aan vast te knopen is.
Je moet je er stevig in verdiepen om nu nog alle regeltjes te kennen, akkoord. Vooral de generatie die vóór 1996 hun middelbaar onderwijs hadden afgerond heeft het lastig. Persoonlijk heb ik er daarom ook niet zo'n moeite mee wanneer een niet-professionele schrijver wat spelfoutjes maakt, zolang het niet overdreven veel is. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat je een goede stijl en grammatica hebt .
En als we alle woorden fonetischer moeten gaan schrijven dan is de discussie over sex/seks ook snel klaar.
fonetisch hoor je -ks dus schrijf je -ks. De letter -x- heeft voor de Nederlandse taal dan ook geen toegevoegde waarde i.t.t het Engels.
Waarom zou een -ks- meer fonetisch zijn dan een -x- wanneer de uitspraak hetzelfde is?
Ditzelfde lot ondergaat dan de letter -c-, dit wordt of een -k- of een -s- (Sirkus?),
Idem, waarom zou het meer fonetisch zijn?
Één reden voor verbastering is nu juist dat de fonetische uitspraak hetzelfde is, nietwaar?
Verborgen inhoudWelke stijlfout maak ik hier?
Aangezien we in het taalforum zitten kan ik het even niet laten. Ze hebben mij uitgelegd dat je zinnen het best niet start met woorden als 'en' en 'maar'. Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit (in een mooie wetenschappelijke formulering)?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.