Ook voor mij is de zomer te heet.In de zomer is het toch gewoon een stuk prettiger dat het wat vroeger donker is? Het is dan frisser, en buiten zitten wanneer het begint te schemeren is nog zo gezellig in de zomer!
BioritmeHet lijkt me al te absurd dat we nu het ganse jaar door een verkeerd uur gaan invoeren. Als je ervaart dat dat wel moet gebeuren denk ik dat dit eerder komt omdat het gemiddeld gewenst bioritme niet overeenstemt jouw gewenst bioritme, of dat het bioritme vastgelegd door de werkuren niet overeen komt met het gemiddeld gewenst bioritme. In het eerste geval zal een uurverandering daar niet veel aan veranderen, in het tweede geval ligt het probleem eerder in de vastlegging van de werkuren (wat ik persoonlijk onwaarschijnlijk acht).
Circadiaan ritme
Bioritme is dus een veel te brede term voor waar jij naar refereert. Dat is zoiets als dat ik met mechanica zou refereren naar de quantummechanica.
Het is natuurlijk maar de vraag ofdat ons circadiaan ritme beïnvloed wordt wanneer we heel het jaar door de zomertijd hanteren. De zomertijd wordt dan namelijk ons normale ritme. Het enige wat verandert is het tijdstip waarop het donker/licht wordt wat eventueel een minimale invloed zou kunnen hebben. In ieder geval heeft 2 keer per jaar een uur verschuiving zeker een aanzienlijke invloed op ons circadiaanritme.
Merk op dat het circadiaanritme nogal lijkt te verschillen tussen mensen en bovendien niet overéénkomt met de dagindeling (een dag is eigenlijk net wat te kort voor ons circadiaan ritme).