Adpruys schreef:Het moet toch mogelijk zijn voor iemand die "een welhaast bovenmenselijke intelligentie" bezit mij enigermate duidelijk te maken wat wij "allemaal" weten en dat mijn tegenwerpingen onjuist zijn.
Om mensen wier opzet het is zo veel mogelijk burgerslachtoffers te maken partizanen te noemen, al heb je bezwaren tegen een politieke en militaire situatie in een land, is een gevaarlijk standpunt.
Adpruys, wat we *allemaal* weten is dat de gebeurtenissen in het MO een rode draad kennen, en die rode draad is olie, dus niet WMD, niet Al Qaeda, niet Saddam, Talibaan, niet Islam. En greenspan heeft gelijk. Het
is treurig dat we daar niet helder over kunnen praten in het openbaar debat,
want dat betekent impliciet dat onze (burger) opvattingen over het MO en hoe we daar de problemen moeten oplossen bij voorbaat illusoir en gedoemd zijn. Ik ben ervan overtuigt dat Greenspan het zo bedoelde.
Bovendien zijn er een aantal mensen die krachtig hebben aangetoont dat de VS leiding in Irak meerdere malen *welbewust* hindernissen hebben opgeworpen voor de ontwikkeling van vrede en goed bestuur in het land, niet in de laatste plaats door de installatie van Paul Bremer. Bremer was de oogappel van Kissinger ("democratie is te belangrijk om aan de kiezer over te laten") wat al genoeg zegt. Toen hij daar de zaken moest gaan regelen was al duidelijk dat de poppenspelers het heft in handen hadden. Ze hebben de burgeroorlog daar min of meer zelf ontstoken, alsmede de almaar groeiende haat tegen hen onder de Irakesen.
Maar goed deze topic is niet bedoelt om de hele beerput van het hegemonische despotisme van de VS op te gaan rakelen. Als je oog hebt voor de details, af en toe BBC Newsnight hebt gekeken de afgelopen jaren, en je weet wat 'geostrategie' ongeveer inhoudt dan ziet de wereld er heel anders uit dan jij je in je meest ethische dromen kan voorstellen, vrees ik.
De enige conclusie waar wij het toch eens over zullen zijn, lijkt me, is dat het hele Irak-verhaal een grote leugen is geweest. Dat weten we nu
officieel zeker, na Greenspans opmerkingen, of niet? En natuurlijk is er van alles aan te merken op de waarde van zijn verklaringen in deze, maar mensen die nu nog
steeds menen dat de VS uit zelfverdediging of zelfs uit verdediging van de mensheid of van de Irakesen handelt die leeft op een andere planeet.
(Trouwens, als WMD het grote probleem is, hoe kan het in godnaam zo zijn dat die Dr. Khan vanuit Pakistan kerntechnologie
en zelfs splijtstof aan o.a. Iran en Noord Korea heeft zitten slijten de afgelopen jaren zonder dat er iets tegen gedaan werd? Had de VS daar niet beter wat aan kunnen doen? Nee, want dat mocht niet van Bush[url=http://'http://www.gregpalast.com/how-george-bush-gave-n-korea-the-bomb/']volgens Greg Palast![/url])
Nee, de Verenigde Staten zijn een klassiek voorbeeld van een imperium dat op instorten staat en als een kat in het nauw de gekste dingen doet waar het nuchtere verstand weinig mee kan, maar wat veel mensenlevens kost. Wij doen/deden daar als een stel belachelijke schlemielen aan mee, te dom om te poepen. De waarde van de dollar en de economie van de VS zal binnen 10 jaar verdampen vermoed ik. Het feit dat het nu nog niet al gebeurt is, betekent alleen dat nog niet iedereen daarvan overtuigd is, maar de teerling is al lang geworpen. Nederland moet op tijd vaarwel zeggen tegen deze wereldverslinder voordat we meegezogen worden in de naderende maelstrom.