Dit ligt er lijk mij aan hoeveel vet iemand heeft, daarnaast is er natuurlijk een marge tot hoever iemand afvalt puur door dieten.
Dat is en blijft een fabel. Zolang je minder eet dan je (rust)metabolisme kost val je af, ook als je de hele dag stilzit, en zonder enige ondergrens aan hoe ver dat gaat (althans, tot het punt waarop je sterft aan ondervoeding). Mensen die anders beweren kunnen beter uitkijken naar een glansrijke carriere in de vernieuwende energieproductie, een lichaam ook maar warmstoken zonder iets te verbruiken is tenslotte domweg onmogelijk.
Mijns inziens speelt ook mee dat iemand die afvalt, niet zijn vetcellen verliest. Vetcellen absorberen vet. Magere mensen hebben die vetcellen niet. De vetcellen lopen iedere keer vol bij ex-dikke mensen.
Is dat zo? Alle dikke mensen waren ooit (relatief) mager, dus wat die vetcellen betreft kun je op zn minst aannemen dat ze er ofwel altijd al waren, ofwel terstond bijgemaakt worden zodra men aankomt.
Volgens mij zou het verschil tussen het verwerken van vet door het lichaam in de ontlasting te zien moeten zijn. Want als ex-dikke mensen hetzelfde eten als magere mensen, maar die ex-dikke mensen worden sneller dik, dan zou het vet bij de magere mensen het lichaam moeten verlaten?
Je kunt inderdaad gerust aannemen dat bij mensen die het vet niet verteren, dat er in de ontlasting weer uitkomt. Of dat altijd even prettig is betwijfel ik, maar qua gewichtsverlies ongetwijfeld een voordeel.