Ik ben toch enorm blij dat ik bij het kopen van een nieuwe computer niet bang voor hoef te zijn dat ik de goede OS weer ergens vandaan moet halen, dat is als een auto bestellen zonder dashboard. In een gsm haal je toch ook niet dat OSje er af?
Akkoord maar waarom moet dat gedwongen Windows zijn?
Ze zouden ook de meerprijs kunnen laten afhangen van het OS, net zoals de meerprijs nu al afhangt van de harde schijf, het RAM-geheugen, processor enz.
Kies je Windows, dan betaal je meer. Kies je Linux (Ubantu?), dan betaal je niet dat extra bedrag? Zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn voor een bedrijf (ofdat het nu Dell is of een merk die via de detailhandel op grote schaal wordt verkocht)?
Een pc is strikt genomen dus geen compleet systeem. Het is een combinatie van twee losse producten die alleen nutteloos zijn maar samen min of meer werken. Veel van de beperkingen van windows zijn terug te leiden op deze spagaat.
Het probleem is toch dat veel software is ontwikkeld om onder Windows te draaien?
In mijn lekenogen (met dollartekens daarin
) zou het ideaal zijn wanneer de kern van het besturingssysteem standaard opensource is en dat alle software hiermee compatibel moet zijn (wettelijke verplichting op termijn). Wat mij betreft zou het bijvoorbeeld ook een mooie oplossing zijn wanneer Windows haar sourcecode (voor de kernonderdelen van het OS, dus niet al die extra programmaatjes) volledig bekend maakt en dat Windows daar bijvoorbeeld éénmalig een vergoeding voor krijgt.
Er zitten helaas ook enorm veel extra functies op Windows waarvoor ik moet betalen maar waar ik niets aan heb.
Voorbeelden hiervan:
- het opzetten van een thuisnetwerk (of kantoornetwerk)
- vergrootglas
- functie dat een robotstem de tekst op het scherm leest
- paint
- outlook express
- notepad
- windows media player (toen ik mijn pc kocht nog via koppelverkoop), wat een bullshit aangezien er zo veel gratis alternatieven zijn
en nog veel meer.
In principe zou je ook Microsoft Office niet nodig hebben aangezien hier, naar het schijnt, goede open source alternatieven voor zijn maar in de praktijk heb je dit vaak toch nodig omdat jouw documenten vaak ook op een andere computer moeten kunnen gelezen worden. Gelukkig is Microsoft Office niet standaard een onderdeel van Windows.