Ik begin met mijn leerlingen (vmbo) te werken met een elektronische leeromgeving. MSN-en kunnen ze allemaal als de beste, maar met basis-software hebben ze allemaal "problemen".
De opdracht bestaat uit een natuurkunde- en een informaticadeel:
a) ze moeten een site bezoeken waar ze een appletje kunnen vinden om zelf een werkend elektrisch schakelingetje op het toetsenbord te toveren. Link naar Java lever ik erbij, want 95% heeft zoiets uiteraard niet op de computer.
b) van het schakelingetje dat ze bouwen moeten ze een screenshot maken en dat in paint even netjes bijsnijden en opslaan als jpg-tje. Een klik-voor-klik-handleiding met plaatjes lever ik erbij. Dat jpg-tje moeten ze mij toesturen.
Ze hebben een week, maar er is een absolute deadline waarvoor ze allemaal gewaarschuwd zijn: ná 20.00 op vrijdag 30 september wordt geen werk meer geaccepteerd, onder geen enkel excuus. Er komt dan een 0 op de lijst te staan. Dit is een derde "leer"situatie, plannen, voorbereiden, pro-actief probleemoplossend werken, en niet "vergeten" en na de deadline afkomen met smoezen als "computer stuk, mocht niet downloaden van mijn pa, internet lag eruit etc. etc". (ik heb bij proefjes hiermee vorig jaar al het nodige meegemaakt).
Maar nou komt er een met een origineel probleem (nog ruim op tijd overigens):
Zijn toetsenbord heeft geen printscreen-toets???
Nou kan ik me niet herinneren ooit een toetsenbord te hebben gezien zónder printscreen-toets.
a) bestaan die?
b) hoe kan die knaap dat oplossen?