Waarom implodeerd droogijs als je het in een fles cola doet (gevuld)?
Bestaat er een proef om dit aan te tonen?
En hoe maak ik droog ijs? (is het echt nodig om te koelen naar -79.5°C?)
Dank bij voorbaat
Moderator: ArcherBarry
Zo moeilijk is het niet, op kleine schaal. Zolang je maar een redelijk volume vloeibaar CO2 hebt (brandblusser oid) en je dat snel laat verdampen naar kamerdruk blijft vast CO2 achter. De verdamping van een deel van het CO2 koelt de rest ver genoeg af om aan de vaste stof te komen.Droogijs kun je niet zo makkelijk zelf maken. Dit gebeurd onder grote druk.
Exploderen zeker, maar imploderen bij cola?Geloof me, als je stukjes droogijs in een gesloten container (fles, epje, whatever) stopt, dan explodeert de boel na verloop van tijd.
Je eigen brandblusser hiervoor gebruiken is uiteraard legaal... Cylinders CO2 zijn echter ook wel verkrijgbaar voor toepassingen in bijvoorbeeld biertaps, al weet ik niet of je die snel genoeg kunt legen voor deze truc.Bestaat er een legalere manier dan brandblussers?
Dat is waar... ik gebruikte meestal droogijs waarin biochemische samples vervoerd worden, dat komt normaliter in tamelijk grote brokken die zo'n piepschuimen doos diep onder nul houden bij verzending.Droogijs kun je ook gewoon kopen.
Niet goedkoop, maar een stuk goedkoper dan brandblussers lijkt me.
Compleet leegspuiten in een koelbox, dan blijft daar vanzelf wel wat droogijs in achter. Doe dat wel ergens met ventilatie trouwens, er komt een hoop uit!Hoe haal je droogijs uit een brandblusser (totaal geen ervaring... )???