Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jhnbk
Artikelen: 0

Computer algebra system

Ik wil wel eens weten welke cas het 'beste' is, het handigste is. Welke hebben jullie, wat zijn de voor -en nadelen?

Ik heb momenteel al gewerkt met Mathcad en Derive.

Tussen deze 2 gezien vind ik dat Mathcad meer voordelen heeft voor numerieke wiskunde (tabellen enzo) en voor lineaire algebra. Voor de pure algebra is Derive in mijn ogen dan weer gemakkelijker. Sinds enkele jaren gebruik ik ook http://maxima.sourceforge.net, met de wxmaxima interface. Dit heeft als voordeel dat het gratis is (tevens open source). Qua resultaten en kunnen is dit voor mij voldoende, maar het geeft in mijn ogen soms niet menselijke resultaten bij vereenvoudigen enzo. Handige functie van wxmaxima is de uitvoer (copy) naar Latex.

Nu is mij vraag, wat vinden jullie ven deze systemen en andere. Zijn er betere, met meer mogelijkheden, gebruiksvriendelijker,... ?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
TD

Re: Computer algebra system

Voor numerieke wiskunde, simulaties en andere toegepaste wiskunde is MatLab een erg krachtige omgeving. Voor (symbolische) berekeningen heb je na Derive (als het iets krachtiger moet zijn) onder andere Maple en Mathematica. Maple schijnt wat gebruiksvriendelijker te zijn; zelf ken ik alleen Mathematica, een erg geavanceerd pakket. Deze laatste twee zijn wel erg duur, tenzij je het via je universiteit (of andere instelling) kan gebruiken.

Er bestaan inmiddels ook veel goedkopere (tot zelfs gratis) alternatieven, maar daar ken ik er geen van. Een volledigere lijst vind je op Comparison of computer algebra systems.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
jhnbk

open source / gratis zijn enkel Axiom & maxima de moeite. Alle andere is meer voor een speciefiek vakgebied.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Free...algebra_systems

overigens blijkt (zelf nooit getest) scilab (open source) goed te zijn als matlab clone
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
EvilBro

overigens blijkt (zelf nooit getest) scilab (open source) goed te zijn als matlab clone
Ik prefereer Octave als Matlabkloon.
qrnlk
Lorentziaan

R is reuze handig voor statistiek.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
jhnbk

R & Octave heb ik nog niet getest. Maar R ga ik dit jaar wel gebruiken.
jhnbk

even off topic:

Juist octave geïnstalleerd. Ziet er schitterend uit. enkel nog gewoon worden.

octave.exe:1> x=0:0.1:20;

octave.exe:2> plot(x,exp(-x)*x^2);

error: for A^b, A must be square

error: evaluating binary operator `^' near line 2, column 17

error: evaluating binary operator `*' near line 2, column 15

error: evaluating argument list element number 2

octave.exe:2> plot(x,exp(-x) * x ** 2);

error: for A^b, A must be square

error: evaluating binary operator `^' near line 2, column 20

error: evaluating binary operator `*' near line 2, column 16

octave.exe:2> plot(x,exp(-x) * x);

error: operator *: nonconformant arguments (op1 is 1x201, op2 is 1x201)

error: evaluating binary operator `*' near line 2, column 16

octave.exe:2>

Wat is er nu juist mis, want plot(x,sin(x)) doet hij dan wel
Bart

Je probeert het kwadraat van een vector te nemen en dat kan niet (je kunt alleen vierkante matrices kwadrateren).

Wat jij wilt is dat je elke element in de vector kwadrateert in plaats van de hele vector. Dit schrijf je als x.^2

In Matlab/Octave zijn bewerkingen standaard matrix bewerkingen. Als je elementbewerkingen wilt doen, dan moet je een punt erbij gebruiken. Je tweede regel moet dan ook zijn:

Code: Selecteer alles

plot(x, exp(-x).*x.^2);
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
jhnbk

aha, dat was dus een newbie probleempje. Thx
jhnbk

is er voor octave eigenlijk een gui? Ik heb al gegoogled, maar ik heb niets nuttig gevonden
EvilBro

is er voor octave eigenlijk een gui?
Volgens mij zijn er een aantal projecten, maar niet echt iets dat ik af zou willen noemen. Ik run octave gewoon in een terminal (octave is nou niet echt het soort programma dat echt een IDE nodig heeft mijn inziens).
jhnbk

nee idd, na een tijdje lukt het wel. In derive heb ik ook amper de gui gebruikt, dat was altijd de command line. (alsook met maxima, wxmaxima is vooral voor de weergave van formules)
Bart

Volgens mij zijn er een aantal projecten, maar niet echt iets dat ik af zou willen noemen. Ik run octave gewoon in een terminal (octave is nou niet echt het soort programma dat echt een IDE nodig heeft mijn inziens).

Grappig, ik wist niet dat octave geen GUI had. Octave wordt altijd bestempeld als een gratis alternatief van Matlab, maar de sterke kant van Matlab is ook het eenvoudig plotten van grote hoeveelheden data. Ben ik toch blij dat ik via mijn werkgever beschikking heb tot Matlab :D Daarbuiten is er geen vrije alternatief voor Simulink.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Drieske

Opmerking moderator

Vraag ivm bewijsvoering met computer(software) afgesplitst naar eigen topic.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Terug naar “Wiskunde”