Het kostte me even wat moeite om met de formules voor de dakbalken goed uit te komen.
Ik had aanvankelijk die 100kg/m2 klakkeloos ingevuld, maar toen kwam ik uit op een h van ongeveer 2 cm. Dat leek me niet goed. pi.gif
Maar na wat stoeien met de dimensies kwam ik er achter dat je consequent met dezelfde lengte-eenheden moet werken. Dus als de toelaatbare spanning in het hout wordt opgegeven als kg/cm2, dan moet je ook de lengte van de balken invullen in cm, en ook de belasting moet je dan invullen in kg per strekkende centimeter balk, en niet als kg per vierkante meter dak.
Uiteindelijk kom ik uit op een balkhoogte van 13,2 cm. Wat ook weer aardig overeenkomt met de bestaande schuur, daar zitten balken in met een h = 12,5 cm. (iets kortere overspanning)
Volgens mij heb ik nu voldoende materiaal om een goed verhaal op te schrijven. Zit er alleen nog over te denken om met moderne eenheden te gaan werken, dus alles in newtons en millimeters. Nog eens op die manier doorrekenen om te zien of ik dan op hetzelfde resultaat uitkom.